Stallrosen

Alla inlägg under november 2011

Av Kerstin - 30 november 2011 21:01

Förutom knä skrälle så har dagen varit helt ok. Började lite dramatiskt i förmiddags när jag skulle ut med vovvarna. Eftersom knätt värkte så tänkte jag att lättast är ju att bara gå upp på det som nu mera är ett hygge ovanför oss. Sagt och gjort. Började smådugga lite när vi gick genom de få träden som finns kvar mellan hygget och får gård. Så busade vovvarna ute på hygget och jag släpade mig fram i hjulspåren, då öppnar sig himlen och regnet övergår till hagel, stenhårda kulor slår mot oss och vi vänder för att få hemåt. Då kommer vinden!! Jag ser träden vajja och hinner knappt tänka att det här ser inte bra ut så hör jag ett BRAK!! 7 träd faller på mindre än en minut!! Det är vad jag ser, braken fortsätter bakom och runt mig,  hundarna yrar omkring så jag kopplar dem och väntar tills vinden tagit ett andetag. Då linkar jag det snabaste jag kan mot vår stig och hem. Ett träd har fallit till hälften över stigen men det går att komma under. Jag stod säkert på hygget, men vilka krafter det är i vindarna.

Sedan for jag till kliniken och hämtade ut avmaskning, handlade och efter lite mellis så sadlade vi på Walle och dottern hoppade upp! Inga problem, eller jo.. Jag gav honom en godis eftersom han var så duktig, men det skulle jag ju inte ha gjort. Sedan kunde han bara focusera på min godisficka!! Så i morgon blir det godis när vi är helt klar.  

Sköldiz fick rent idag och en ny doppvärmare, samt en flytande sten att ligga på.

Tja, det var min dag i korthet.

Har börjat lägga upp en liten presentation om hästarna.

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 29 november 2011 22:28

Är med och tävlar om en trimmer hos Camilla

 

Hoppas väl på lite tur då...

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 29 november 2011 18:53

ÄNTLIGEN, har vi bakat lussekatter!! Fick till värsta bästa degen, men tycker den är lite blek..... Och se, där på sidan så ligger saffranet.... Så jag strädde över lite daffran på den perfekta degen och knådade hej vilt... Synd att säga att de blev gyllen gula, men de fick färg iaf..   Barnens bullar blev finare än mina...

Skulle ju ha jobbat i natt, men efter att ha hoppat på ett ben från lunchtid så blev jag sjukskriven istället... Ska in och få läkarintyg i morgon... Antagligast har det blivit en inflamation i led/muskelfästena... Kan ju gå rakt fram på slätt underlag, men när jag knatat vägen fram med hundarna eller tagit in någon häst så är jag halt... Minsta lilla ojämnhet i backen eller vridmoment i knät så har jag ont i timmar sedan. En lustig sak ang Secret är ju att när jag tog in henne så haltade jag inte och hon for som ett jehu! När jag sedan släppte ut henne efter någon timme så hoppade jag ju mer eller mindre på ett ben och då smög hon fram... Så i forsättningen ska jag gå med krycka när jag hämtar/lämnar henne från hagen...   

När jag tittade ut i hagen i morse så var "vår" räv där inne, små killarna och han busade lite, hi hi så söta. Mindre söt var den när jag kom ut och såg att både Curre och Sullivan tagit av sig grimmorna och nu finns de inte i hagen, kan ge mig den på att räven snott dem!! Den snor ju hundarnas leksaker från hundgården...

Både Sullivan och Walle har varit lite blyga när man ska ta på dem grimmorna och skyggat undan om man gör för hastiga rörelser. Nu kommer de självmant och stoppar in sina huvuden i grimmorna.   Och jag får smeka deras öron  utan att de reagerar. Curre han skulle nog gärna vilja vara en knähäst. Så fort man myser med honom så antingen trycker han in pannan mot magen och bara njuter när man kliar honom eller så lägger han upp huvudet på axeln och blundar. Han är så himla go.

Ska ta mig i kragen i kväll och göra en riktig presentetation av mina hästar hade jag tänkt.

Nu ska jag ut och mysa med min små!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 28 november 2011 16:07

Eftersom knät fortsätter jävlas och gör ont så fick sparken hjälpa till på morgonens hundtur. Precis när jag skulle gå ut så kom jag på att jag faktiskt har en riktig dragsele efter en tik som vi hade. Hon Och Dexter är ungefär lika stora så jag prövade den och visst passade den! Dexter kommer att växa ur den, men nu så passar den iaf. Nu är han ju bara 11 månader så han ska naturligtvis inte dra, men han ska vänja sig med selen, kommandon och spark. Gick HUR bra som helst!! Han förstod framåt, stanna och åt sidan direkt!? Är han född till drag hund?? Och på hemvägen när jag släppte upp Eddie bredvid honom så fick han dra lite i nedförslutet! Blir ett kalas bra par att dra med sedan. Sol, lite vindar och snön ligger kvar.

Zabina hade tydligen hittat ett hål i staketet och traskat över ängarna till min sommarhage hos grannen, så henne fick jag hämta där. Jag har inte hittat något hål, så hon får stå inne ett tag till. Ska släppa henne i vinterhagen sedan så hon får sig en kyss av tråden..

Ringde höbonden och han kom hit med 2 kalas fina höbollar, en till pojkarnas hage och en till tjejerna. SKÖNT att slippa fodra. Han kommer med en till som jag ska ha uppe i stallet som natt mat, för de som ev står inne, som vissa upptäckslystna ponnyer...

Sedan var det dax för ett besök hos sjukgymnasten, konstigt släkte det där.... Fick iaf laser på knä, muskel/ledfästen som råkat lite illa ut. Skulle jobba i natt, men efter besöket så har jag knappt kunnat stödja på benet så jag bytte med hon som ska jobba i morgon natt. Får se hur jag mår då. Annars blir det sjukskrivning.. Det var snart 12 år sedan sist.... Tiden går...

Utan Emilys vetskap så har jag utsett henne till min Mentor när det gäller hingsthatering och ev frågor som kommer att dyka upp. Underbar tjej det där och vackraste fjordhingstarna har hon också. Och då tyckte jag att det passar ju bra eftersom jag har så snygga små killar.....   

Nu är det väl dax att börja med maten antar jag.

Ha en toppen kväll!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 27 november 2011 21:48

... För att ogilla snön denna vinter. De senaste vintrarna, eller egentligen alla vintrar, så har jag hållt humöret uppe. Jag har sett varje skottning som ett träningspass, en chans att få vara ute i friska luften. Sett glädjen i barnens ögon när vi efter en knapp vecka fått ihop en STOR snöhög där de kan göra en grotta. Jag har skojat med grannarna om all snö, plumsat mig fram efter vägen när inte plogbilen kommit.

Men nu orkar jag inte se det positiva i det längre. Knät värker redan bara av att gå med hundarna en sväng i skogen. Jag orkar inte se det positiva med att skotta gården, för att när man är klar börja om igen. Det ensa som händer är att man går och lägger sig på kvällen helt slut och med onda armar och nacke. Jag orkar inte längre truga och be grannar komma och skotta när traktorn inte startar eller orkar. De är ju själva så less att de inte ens kommer för pengar. Vad är det för glädje med snö när den är så djup att ponnyerna inte tar sig fram genom den och upp i skogen, själv hinner jag knappt rida vinter tid pga snöskottningen. Hästtransporten är insnöad och skottar man ut den så blir det så kallt så man ändå inte kan åka någonstans. Hundarna är konstant blöta, torkstrecken bågnar av blöta utekläder. I sadelkammaren kommer man knappt fram eftersom det alltid hänger täcken på tork. Så jag bestämt mig för att ogilla snön denna vinter. Kommer säkert att njuta av fina vinterndagar, men i stora drag så OGILLAS det vita!!

Och, ja det kom snö idag....

Trevlig advent på er!

Kerstin

Av Kerstin - 27 november 2011 10:45

Och snön "vräker" ner...... Ogillar, vill inte, orkar inte... Fast jag vet att när det väl ligger på plats så är allt bra igen. Bara det att jag inte riktigt känner min klar än... Men blir man det någonsin??

Nej, nu ska jag ut och koppla motorvärmaren, hundar ut och sedan blir det en blixtvist till Birsta, shoppingcentrum. Måste på Byggmax och köpa några "stenar" att ha under utestallet, boxlås,russin och socker så vi kan baka lussekatter. Ska förbi Hööks och köpa ett par till ullstrumpor. Brukar inte hissa och dissa i min blogg, men fasen vilka suveräna strumpor!!! Satt kvar på foten trots att jag inte dragit upp dem helt och hade gummistövlar på mig. Alla vet väl hur strumpor knölar ihop sig under foten i gummistövlar. Mjuka, varma och goa var de med, samt bra pris, 99 kr! Hittade ingen bild på nätet och mina ligger i tvätten så ni får väl vara utan bild!

Trevlig advent!

Och glöm ej att släcka ljusen!

Skriver

Kerstin


Av Kerstin - 26 november 2011 23:11

Vaknade halv 10 i morse!! Har inte sovit så länge sedan jag vet inte när!! Sådana gånger är man glad att hästarna går ute och har mat!! Hallelulja för lösdrift!! Eller ja, ju är ju inte damernas lösdrift klar, men de gick ändå ute i natt eftersom det är så härligt väder fortfarnade. Inte ens hundarna förde liv och väckte mig?! Blev en hastig frukost för att komma igång lite fortare och hinna med så vi fick bra ljus, för idag skulle det fotas lite julkort hade jag bestämt. Ungarna var med, men sonen ville inte rida, han känner av såret, det stramar lite i stygnen. Men han följde med och tog en av vovvarna istället...

 

Kamoflage teamet..

   

Zabina myser i Eddies päls, honom gillar hon, men inte Dexter, han har sprungit in i henne några gånger och det gillas inte!! Vår lilla julponny.

Ljuset var inte riktigt på vår sida när vi kom till skogen, så bilderna blev sådär.. Men de jag bjuder på är de som blev totalt misslyckade, de andra är ju julbilder...   De spar jag lite på.

 

Lite skratt mellan foto tagningarna..

 

Gäller att vara snabb om man ska fånga Dexter på bild..

 

Och lite less blir man ju....

Annars har jag varit med barnen, pysslat med de små 4-benta, fått upp julgardinerna i köket, tittat på Svt Play och sändningarna från Globen, säger bara Lorenzo!!   Vilken komunikation. Sagoligt!!

En bra dag helt enkelt!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 25 november 2011 16:04

.... Sa det och dagen börjar lida mot sitt slut... Mat är inhandlad, några julklappar, spån och hö hämtat, stallet fixat och både bil och släpvagn fick spolas av när jag kom hem med hö. Fasen vad lerig vår väg är!! Inte för att det blev rent, men det ligger iaf inte ett tjockt lager med lera över dem nu.

Ca 25kg dotter tog starx över 30kg Dexter och gick på promenad, sonen tog Eddie. Det gick bra. Har nosgrimma på Dexter nu och då blir de ju mycket lättare för barnen.

Var även upp i skogen bakom oss en sväng i morse.. Finns ingen skog kvar!!! Bara några träd mellan oss och hygget nu. Ska bli spännande och se hur det ser ut efter höst/vår stormarna... Det blir ju så poröst i marken efter dessa stora tunga maskiner kört fram och åter vid trädgränsen. Förra hösten så blåset ett 30-tal träd ner precis i gränsen... Blir inte så roligt för oss om det skulle hända nu.

I morgon förmiddag ska vi fixa till lite julkort ocn ljuset är på vår sida. Sedan ska vi åka och titta på en helt ny bäbis!!

Nu ska doggarna få lite mat innan vi ska iväg till pappa som fyller 80 år. Blir en blixt visit, både Globen och Idol i kväll ju....  

Ha det så bra!!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4 5 6
7 8 9 10
11
12 13
14 15 16 17
18
19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards