Stallrosen

Alla inlägg under december 2013

Av Kerstin - 27 december 2013 10:15

Ja då var det en vardag igen då. Fast jag tycker nog att dagarna är sig lika vilken dag den än må vara. Vakna, hästar och hundar ut, frukost, väcka barn, osv....

Julaftonen kom och gick. Jag gick av på morgonen, sov 1,5 timmar innan det var dax att dra igång allt. Precis till Kalle började så fick barnens pappa till kanalerna på tv:n så julen va räddad. Ha ha!!

         

           

Alla fick paket, till och med jag!! Maten var god och stämningen lugn.

På juldagen hade jag tänkt rida men fick besök av brorsdotter m sambo istället. Men annandagen tog jag om min inhyrda oss en lite längre tur med pållarna. Det var +3 och sol, hästarna pigga och glada och trots is så hittade vi bitar där det gick att trava och galoppera. Hero tyckte vi kunde galoppera hela tiden (alltså när den andra travade eller galopperade) fast i olika hastigheter så gissa hur min kropp känns idag. Precis som jag gjort världens träningspass.. Uj uj... Så idag ska Hero och jag lufsa ut själva, tror vi båda kan behöva en lugn skrittur.

Hundarna sköter sig allt bättre och bättre på våra promenader. I början var det ett väldans dragande hit och dit, utfall mot hundar och nyfikna som attan på folk vi mötte, samt nosarna i backen och noll koll på vad matte sa. Det plus att vi haft halt har ju varit lätt frustrerande. 

Igår var det så halt i hagen så ponnyerna vägrade gå ut, Curre är ju så lydig så han fick jag med mig men Sullivan vägrade att ens gå ut ur stallet och Walle vände direkt när han kommit ut. Så de fick helt enkelt stå inne. Idag var underlaget snäppet bättre och med lite (mycket) skit/piss spån utlagt på vägen så lyckades jag få med mig dem ut.

Nej nu ska jag sätta lite fart så jag hinner rida och mysa på lite i stallet, med hundar och barn.


Carpe Diem!

Kerstin

Av Kerstin - 12 december 2013 09:51

Sitter här och funderar över en massa saker. Bland annat hästarna. När ska man få tid för dem? Jag tycker alltid det är något "ska bara". Ska bara jobba den här perioden, ska bara fixa klart det här, ska bara flytta, ska bara komma i ordning, ska bara.... Finns tiden för häst? Komer den att finnas? Som läget är nu så vill jag till viss del, men andra saker känns mer akuta hela tiden. En, två eller fyra st, spelar ingen roll, jo naturligtvis, men inte i känslan jag har nu. Hundarna ska ut, skjutsa barnen till/från skolan, läxor, mellis, middag, städ, tvätt, jobb, hämta hö, hämta spån... Jag vet inte, finns tiden för det roliga?! När jag väl är där och pysslar och rider så mår jag bra, men det är stress före och efter, vet inte om jag vill ha det så.

Nu går det varken att sälja eller låna ut hästar har jag märkt, så jag kämpar mig igenom några månader till så får jag se vart jag landar med allt. Lite tidigt att ta besluten innan vi riktigt kommit på plats och hittat våra rutiner i vårt "nya" liv. 

Här får det bli en paus så länge.


God Jul!

 

Önskar 

 

Kerstin

Av Kerstin - 9 december 2013 21:48

Vet inte om man vågar tänka/säga det. Men jag gör faktiskt det. Jag känner själv att jag har mer tålamod, känner mig gladare och mycket lugnare. Och det känns väldigt bra och lovande.

I söndags red dottern ut på Walle för första gången sedan vi flyttade dem, det har inte funnits tillfälle förrän nu. Han klarade av att gå in ifrån de andra, stå ganska lugn på gången, jag kunde tränsa utan problem och själva ritten var helt problemfri. Han tyckte stockarna (som de nu lyft bort från ridvägarna, eftersom de plogas   ) va liiite läskiga, men han går ju förbi utan att tramsa, bara visar vad han tycker. Vi mötte andra hästar och inte heller det var några som helst problem, vare sig när de kom, red förbi eller svängde åt ett annat håll. Många pluspoäng till Walle skrutt!!   

   

Söt nöten..

Hemma händer det lite varje dag, kartonger packas upp, saker kommer på plats, andra slängs... Blir bra när allt är på plats.

 

STOR...

...klädkammare har jag iaf. Jag fotar ifrån dörren så jag får ju inte med allt åt andra hållet...   

Jag undrar vad jag ska ha i den, ridkläder kanske... Ha ha!!


Någon TV har jag inte lyckats få till, så nu går jag och lägger mig i tid och är så trött på kvällarna.. Kanske saknar den snart...

Carpe Diem!

Kerstin



Av Kerstin - 4 december 2013 22:17

Tror jag iaf.. Har fått uppkoppling i mitt NYA hem!! Fortfarande ingen TV, fast å andra sidan så vet jag inte riktigt vart fjärrkontrollerna är så jag kan inte göra någon programsökning ändå.. Men vad gör väl det, har ganska mycket att stå i ändå. Lever i ett kaos. Flytten gick ändå rätt bra och redan på lördag kväll kom det lite grannar på besök, barnen var ute och lekte till kl. 23 på kvällen!! Skulle ju aldrig hänt i förra huset. I fredags blev mitt hus äntligen mitt och i måndags blev vi äntligen av med det andra. Allt hade kunnat gå rätt smidigt. Vi hade städat och röjt bra tyckte jag, men visst fanns det "bra att ha" bräder, skivor, isolering mm kvar. De nya ägarna kunde inte förstå hur vi kunde lämna så mycket "skräp", däremot kunde de gärna ta rätt på "vissa" saker. Men se då tände både jag och X:et till och blev tjurig, allt eller inget sa vi och får dit och tog med oss rubb och stubb...    Så i morgon hoppas jag att jag får med mig det sista "skräpet". Idag var jag där och hämtade Toyotan. Ha ha, vilken cirkus!! Jag och en fd granne började med att sätta dit ett batteri, funkade väldigt dåligt, startkablar, nja.. Tände liiite, men ej helt. Ja ja, sa vi, skam den som ger sig och vi kom på att vi kan ju dra igång den, sagt och gjort. Vi tog i och skulle putta bak den lite så jag kunde koppla ihop den med SAABEN... Tror ni att den gick att rubba?! Nope, Tror Mount Everest hade varit lättare att flytta (den har ju stått sedan mitten på april, Toyotan alltså).    Kopplade lina mellan dragkrokarna och drog, och drog och drog!! Till slut gav dem med sig och rullade motvilligt bakåt. Så vi kopplade om, och körde iväg, men då visade det sig att ena bakhjulet vägrade rulla. Men skam den som ger sig, eller... Så vi drog iväg efter grusvägen, grannen i Toyotan, som skrek och gnällde och med ett hjul om gjorde ett fint släpspår i vägen. Efter någon km så släppte äntligen även det hjulet och det gick något lättare sista biten till skroten. Tur jag hade med mig henne annars har jag nog stått där än. Blir något att komma ihåg och skratta åt om ett tag.

Storm trivs i mitt nya hem iaf, även om jag mest flängt runt och lever i ett kaos. Men vi längtar hit när vi inte är här och vi är bjudna på nyårsfest hos en granne så inte har vi speciellt tråkigt här. 

Sedan har jag även fått en hyresgäst i stallet, en gammal bekant från tävlingstiden. Kommer att bli toppen, som vi löste det nu så tar jag mornar och hon kvällar efter som det passar oss bäst så. Riktigt skönt! Så från och med helgen så hoppas jag att även jag kommer att kunna lägga ner lite mer tid i stallet och börja pyssla på ordentligt. Och lika så med hemmet, för även om jag tar några kartonger varje dag så har det ju tillkommit lite efter vår nya rensning och sedan ska ju vissa saker monteras ihop igen, lampor ska upp, gardinstänger mm mm. Men så skoj det är!

Nej, nu ska jag ta en kartong till innan John Blund kallar igen!


Carpe Diem!!

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards