Stallrosen

Alla inlägg under januari 2012

Av Kerstin - 31 januari 2012 13:05

Börjar med att sända en tanke till Camilla och hennes tant som har svår kolik. Kram till dig älskade bloggvän!!  


Skulle haft ut en massör till Secret i morse, men det var mer eller mindre kaotiskt här och inget gick som det skulle så jag fick flytta fram det. När allt fallit på plats och hundarna fått sitt så kunde jag tillslut ta tag i något jag tänkt göra länge nu. Jag vill ju se hur Walle pojken hoppar!! Sagt och gjort, på med sakerna, hans nya sadel, benskydd (läskigt) och så ut för lite markträning. Han blev ljusblå och fin idag.  

   

Han har ju lätt klaustrofobi kära Walle, så det tränar vi ju på så fort tillfälle ges. Idag belv det upprepning av att kliva på pallen (gå på rampen till transporten) och gå mellan tunnorna som stod tätt. Gick lysande idag, så då måste vi ju gå ett steg till..

   

Så det blev tunnor intill pallen!! Hur ska det gå??!!

   

Inga som helst problem, han till och med stannade mitt uppe!! Jätte fin idag!

Så vi avslutade med att longera lite över bommar, byggde sedan upp ett kryss och avslutade med detta.

 

Kunde tyvärr inte knäppa och lina honom samtidigt, men detta hoppade han som ingenting!! Jätte duktig!

Nu blir det till att träna med transporten och åka iväg för att kolla in målade bommar, de kan ju vara läskigare!

Nu ska vi åka och kolla in en bäbis!

Ha det!

En extra kram till Camilla, har ju varit i samma sits för inte allt för länge sedan!

Kerstin

Av Kerstin - 30 januari 2012 21:57

.. För mig då.. Nej då, det var dotterns bestämda åsikt att HON skulle rida, jag red ju förra veckan!! Kan man säga emot?! Nej naturligtvis inte. Så ut med Zabina, det blev lite lek idag. En viktig bit, tycker jag. Ridning är kul och ska innehålla lite lagom med bus. Bus behöver inte alltid vara att gasa på i galopp i skogen. Att leka med sin häst gör häst och ryttare säkrare på varandra och på saker som kanske dyker upp en dag i skogen eller någon annanstans.

Idag presenterade vår matta en en klatschig orange färg, pallen, lite slalom, bollen och på slutet blev det några skutt över ett 30 cm litet hinder. Det hade dottern aldrig styrt på om vi inte lekt fram det..  

       

Lite normalt tveksam till mattan, men en klapp senare så var hon över..

     

Upp på pallen, fuskar lite i början..

 

Träna att stå på prispallen kanske...

     

Ingen brådska, varken upp eller ner...

Och så tar vi fram bollen...

 

Vad är det här?? Godis...

     

Sparka bollen var inga problem. Sedan måste man ju försvåra saker.. Boll på pall..

 

Lite cavaletti innan skuttet..

Och som avslutning så fick jag lite hjälp..

 

Duktiga tjejer..

Har ni märkt vad länge vi har ljust nu på eftermiddagarna!? Underbart! Men så vackert när solen tackar för sig..

 

Dotter och Zabina tackar för sig, men inte var hästeriet slut för det..

Nej då, för efter middagen så fick jag sällskap av dotter på Prins när jag tog kvälls turen med hundarna. Det var verkligen FULL FART på Prins idag!! Det gick så fort att dottern blev rädd en gång!! Så nu har vi bestämt att hon ska rida honom minst en gång i veckan så han får galoppera av sig. Sonen tycker ju att det är mysigare att promenera runt och någon gång då och då hitta på lite bus. Vilket är helt ok!

Hur ser ni på det här med lek och bus?

Undrar

Kerstin

Av Kerstin - 30 januari 2012 09:00

Har lånat hem 2 sadlar till som ska prövas idag och i morgon. Tvivlar på att Secret låter mig pröva 2 sadlar på en dag, vill inte utmana ödet mer än nödvändigt...    Fast i morgon kommer ju massören ut till henne så då lär man väl inte få rida...

Lätt huvudvärk i dag med, magen börjar bli normal... Tog mig igenom dagen i går med nöd och näppe, blev bara ett av jobben och även där fick jag ta pauser och vila, tur man har bra kollega!!   Ska försöka hålla mig till 30, max 40 timmar i veckan nu framöver, känns som om alla mina extra resurser är borta, normalt så står jag på benen under ett migränanfall, men sakta så har de förvärrats, eller jag försvagats, sak samma... Vet att jag får skylla mig själv, så jag är inte ute efter något medlidande, men jag tänkte att ni skulle veta ifall jag helt plötsligt bara försvinner så beror det på orken, inte på er.   

Tror jag ska bygga upp lite hinder idag i hagen och kanske låta killarna hoppa lite på lina, vågar inte släppa dem, för dåligt staket ut mot vägen... En liten "bulldozer" vid namn Zabina som tyckte gräset var godare på andra sidan i höstas, så staketet fick ge vika för henne.   

Prövade en jättefin Stûbben flatback på Curre, men den var tyvärr ngt för smal, ska pröva en tråkig Rex framöver, men jag tror den kommer att passa och hur som haver så är det en bra sadel. Helt sjukt att jag ska behöva har en sadel till varje häst/ponny... Man hade väl kunna lyckats hitta en som passar 2 av dem iaf.. Men icke.. Skulle vilja ha en likadan som Prins har fast en 15", den passar ju till och med på Zabina. Ska kolla runt lite..

Åhh, köpte ju en helt fantastiskt underbar röd väst i går när jag sprang in på Granngården!! Älskar den!! Passar inte alls till Secret, men vem bryr sig, det är ju jag som ska ha den.   

Nej, bäst att sätta lite fart!

Vad gör ni idag??

Undrar

Kerstin

Av Kerstin - 29 januari 2012 10:25

Söt och duktigt!!

Njut och le!!


Migränen var värre än värst i går men jag tror jag klarar dagen idag, hoppas iaf..

Ha en toppen dag!

Önskar

Kerstin

Av Kerstin - 28 januari 2012 17:35

Tinne 3:a!!

Hejja!!

Och i kväll är det sändningar från 20.00 svensk tid här!

Klicka!!


Ha en trevlig kväll, själv har jag migrän, och efter alla tabletter så rasade maken ihop, så jag blev hemma idag och i natt...

Sov gott alla!

Önskar

Kerstin

Av Kerstin - 28 januari 2012 02:18

Jacson, svart läder, 15", vid bom.

Använd ett 10-tal ggr.


       


Prisidé; 850,-, inga tillbehör följer med och köparen betalar ev frakt.

Kerstin   

Av Kerstin - 27 januari 2012 23:30

Vaknade av migrän och en täppt näsa.. Orkade inte stiga upp och skjutsa barnen till skolan så jag ringde helt enkelt och sjukanmälde dem.. Somnade sedan om och sov till klockan nästan var 10!! Uj uj, men välbehövligt. Hundar, hästar och barn fixades. Röjde lite i sadelkammaren innan det var sax för lite fika med barnen och sedan var det ridning på schemat. Trots att hon var lite "stökigare" inne idag, så bajsade hon bara EN gång när hon stod på gången. Men hon gnäggade åt de ute, det har hon inte gjort de senaste gångerna, det gör hon normalt bara när hon är hysterisk. Jag borstade och myste, har bestämt att jag ska ta mig lite extra tid så allt går lugnt tillväga och vi allteftersom tar bort all stress. Nu hade hon tydligen andra åsikter om det än jag, för när jag började ryckta henne, så var det nog för damen. Sadlade på, myste, fixade, myste, gick ut i snöblåsten, myste, gick ner och kollade posten, myste, klev upp, inga problem!! Sedan var hon så cool att jag till och med kunde gå en sväng på vägen!! Som tur va så hann vi precis till vår avfart när vi fick möte med en bil, det ogillades skarpt av damen! Jag slutar aldrig förvånas över hur mycket det egentligen hinner hända på så korta bitar. Som när jag till exempel tar hästarna till grannens sommarhage, tar max 3 minuter att gå, på dessa 3 minuter hinner vi, om vi har otur möta, bussen, timmerbil, minst 3-4 bilar, gärna ett med skramlande släp... Fast att jag varken ser eller hör någon bil när jag kliver ut på vägen med hästarna! Hur är det möjligt?!    Nåväl, åter till damen. Red lite öppnor idag, eftersom hon kändes ovanligt sammarbetsvillig. Kändes helt ok, hon frustade och sänkte nacken, längde ut halsen och klev på bra igenom hela kroppen, kändes riktigt nöjd idag! Ville så gärna pröva trava några steg, men NEJ!! Nu ska vi ta det i snigeltakt, fortsätter hon gå i den här formen i skritten så är vi absolut på rätt väg och så länge hon är nöjd så är hon avslappnad och då bygger hon rätt muskler. Idag ville hon verkligen komma ut och bort från gården, det var hon som gick ut på vägen och traskade på lugnt. Det bådar gott!

 

Vi har lång väg kvar, men för första gången så känns det som om vi iaf ska komma en bit på vägen.

Det var riktigt kul att rida idag, jag ville verkligen inte kliva av, men med tår som isbitar och en dam som började visa att vi nått gränsen för idag så valde jag att avsluta, innan vi hamnade i konflikt.

Man ska sluta när det går som bäst, då är man kompisar även när man suttit av.

 

 

Puss på dig, du lilla människa..

Måste bara få avsluta med att återigen hylla Back on Track!! Köpte ju en BoT halsduk, hade jag veta vad bra den var hade jag köpt fler!! Migränen håller ju i sig och när jag gick och lade mig för att sova innan nattens jobb så glömde jag att ta tabletter, orkade bara inte kliva upp och gå ner för att hämta. När jag får migrän så hör jag ju alla ljud mer än dubbelt så högt som normalt, samt att när jag lägger mig ner för att slappna av så har jag ett myller av ljud i huvudet, ljud som liksom är instängt och bara studsar runt och vill ut. Mitt i all denna bedrövelse så slog det mig att varför tar jag inte min älskade BoT halsduk och virar den runt huvudet?! De säger ju att träning mildrar migrän eftersom blodkärlen vidgar sig och blodtillförseln ökar, alltså BoT får ju fart på cirkulationen, sagt och gjort, virade runt den och drog ner en bit ner till näsan. Tog bara några minuter så var det helt tyst i huvudet och jag hade bara ett litet tryck mellan ögonen kvar!!! Det kunde jag somna med. Nu har jag åter migrän, men lindrigare!! Helt otroligt att det funkade!!

Sov så gott medan jag är vaken i natt!

Kram 

Kerstin

Av Kerstin - 26 januari 2012 17:12

Ska det vara så att jag äntligen hittat en sadel som både jag och Secret gillar??? Något låg framtill, men samtidigt har jag plats för en pad, så jag ska pröva med det i morgon och se. Sadeln kommer ju att lyfta mer då hon musklar upp ryggen (om det nu sker någon gång). Samtidigt så finns även plats att bredda sig i bogarna, för på fullblod så är det ju bogar och lår som växer. Som på matte då, fast då mage, rumpa och lår... Hmmm....

 

Kan man skylla på dunjackan och dålig vinkel...   

Rensade mina tankar, som Marlene sagt, innan jag gick ut i stallet. Borstade och myste länge innan jag gick ut med henne. Sedan tog vi lååååååååååååååååååång tid på oss innan jag till slut satt upp och sedan var allt en barnlek. 2 skutt, men inget hysteriskt. Att hon kollar på barnen som hoppar i snön är ju inget konstigt. Inne bajsade hon "bara" 3 gånger innan jag sadlat och tagit ut henne. Nytt rekord.

 

Fotografen var lite hetsig och började fota innan jag fått ordning på stiglädren, nog för att jag sällan lyckas få helt jämna läder, men inte så här ojämnt!!   

Tänk om man hann rida varje dag, vilken lycka! Blir alltid så glad efter jag ridit, men det är väl för att det blir så oregelbundet.

Bjuder på en bild av Cindy, Prins halvsyster.

 

Bilden lånad med tillstånd av ägaren.

Visst har de lite likheter!?

Ha en toppen kväll!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards