Stallrosen

Alla inlägg under februari 2015

Av Kerstin - 16 februari 2015 05:52

Vi som är så otroligt bra på att planera kom i sista sekund på att vi skulle nog åka o löshoppa ändå. Hovis hade ju varit o fixat hovarna och på lördag kväll lastade vi lortgrisarna och for till ridskolan för att spola av dem. Nu ligger ridskolan visserligen bara 10 min gångväg bort, men då gården är en isbana, samt delar av vägen så blev det säkrast att åka bil för dem. In på ridskolan och in i duschspiltan. Visst fanns det en viss tvekan hos dem, men bägge killarna skötte sig riktigt bra. Jag kunde tvätta bort det värsta på dem och de fick fina svansar iaf. På söndag va det sedan dax att löshoppa och trots att det blev lite strul med vår anmälan till det så fick vi komma en kvart tidigare så även vi hann hoppa. Kan inte nog berömma killarna som bara kliver på lastbilen, står så fin och sedan lastas ur, in i ridhus och hoppas så fint. Lendox va lite spänd, men slappnade av bättre mot slutet. Najavas kom rätt snabbt på vad han förväntades göra och skötte sig mycket bra och hoppade riktigt bra!! Nu syns inte det på bilderna, men det va en stackars tjej som stod som medhjälpare som fick kameran i all hast, utan att jag hunnit fixa med några inställningar eller visa hur man filmade. Men vad gör det, det blev några bilder och vi va ju där och såg vad duktiga de va. Nästa gång så hoppas jag på film. 

                         

Fina, duktiga och trötta killar!

Och ja, jag glömde hjälmen hemma!! Skämskudde!!

Najavas har verkligen växt sedan vi tog hem honom, han kom hit som en skeptiker och väldigt försiktig kille, men nu traskar han på och är så nyfiken och vill vara med på allt. Han är fortfarande lite "skvätten" och man kan inte bara storma in i boxen när man ska göra något med honom, men så är han ju bara 3 år och inte så mycket hanterad. Bägge hade träns på sig och för Najavas så va det typ 3:e gången och när han såg bettet så gapade han direkt. Bara det säger en hel del om vilken klok ponny han är!

Lendox följer samma "schema" som hingstarna och vi kan väl säga så att det märks att det börjar bli vår och det är inte så långt borta innan han kommit på att han har lite mer mellan benen än vad brorsan Najavas har.    Han är hur snäll som helst att hantera, men man märker ändå på hela hans sätt att vara i hagen och även när man hanterar honom att det händer saker, typ som en tonåring, ena gången barn andra gången en som ifrågasätter allt.


Tjingeling på er!

Av Kerstin - 14 februari 2015 07:01

När jag blir gammal och ser tillbaka på mitt liv så kommer jag antingen att ruska på huvudet och fundera vad jag höll på med, eller så kommer jag le och tänka att det var ju ett väldigt roligt, men rörigt och växlande liv jag hade.    Jag hoppas på det sista. För nu har det ju gått ett år utan större förändringar så det va väl dax att det hände något då. Så förhoppningsvis, om allt går som det är tänkt så blir det ännu en lite förändring. Jag har ingen tvekan över det beslutet, det känns rätt och skoj. Visst finns det för och nackdelar, men i vilka beslut gör det inte det. Här överväger fördelarna enligt mig då. 

Annars rullar livet på. Nu börjar löshoppningarna inför 3-års. Vi får se om allt hinns med. Halkan sätter stopp för mycket när man har oskodda ponnyer, men att sko alla kostar ju en mindre förmögenhet och så länge de klarar att gå barfota så får de göra det. 

Jag hoppas att vi ska lyckas lösa allt för det va ju ett av målen, att få vara med på 3-års. 
Nej nu ska jag sätta lite fart, ska iväg och ha lite lektioner, min dag idag. Så skoj!!   


     

Hittade de här gamla bilderna på lilla Prins o en lite yngre dotter, bjuder på dem i brist på nya bilder, de är så underbara!

  

Av Kerstin - 11 februari 2015 05:33

Livet rullar på i ett rasande tempo, men jag hinner njuta av det. Helgen bjöd på sol och kraftig blåst, men det va ju lördag så det va pysseldag i stallet och dottern stökade och bökade med lilla Grålle. Flätor och lindade ben skulle det vara. Och det är klart att hon får göra det, trots att dammråttorna härjade fritt hemma och släkten va på ingång, tårta skulle fixas och lite sånt... Men helgen har ju 2 dagar så vi lyckades få ihop det med!! 

             

Barn ska ju få mysa och pyssla med ponnyerna, det är ju halva nöjet.

Dexter, Najavas och Lendox njuter av solen lika mycket som vi.


Just nu är det inte lika härligt då det är skridskobana ute och hästarna blev stående inne igår på grund av det. Men nu är det grusat ända ner i hagen så idag blir det utsläpp! Vardagskvällarna hinns det inte med så mycket mer än det som ska göras, men meda vi mockar och fixar så passar dottern på att mysa lite med sötnosen. Han har vuxit så i vinter, nästan lika stor som sin bror. Undra om han stannar på c-ponny eller om han blir en liten D...

 

Sötnosen Lendox

Han har börjat förstå att han är hingst, men ännu inga fasoner eller stolliga utbrott, trots att grannen har 2 ston närmast oss. Nu blir det höjning av staketet eftersom de kommer åt att nosa på varandra. Grannen har höjt sitt, men det är en liten lucka mellan trådarna som gör att de fortfarande kommer åt varandra så nu ska vi höja vår hage och lägga tråden i den höjden. Lite pyssel...

Söndagen gick åt till att fira sonen som på måndagen fyllde hela 14 år!! Min lilla kille har blivit en fjortis... Hur gick det till??? 


Avslutar med att tacka för den fina kommentaren jag fick i förra inlägget, den värmde verkligen. Tack Kattis! 


Tjingeling på er!


Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards