Stallrosen

Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

En vanlig kommentar..

Av Kerstin - 14 oktober 2011 21:52

.. Som jag fått sedan det blev klart att jag hade införskaffat 2 hingstar är..

"Men de kan de ju inte ha tillsammans."

Och innan de kom hem så sa jag att så kan det ju vara, men jag ska ju iaf pröva.

"Men det går ju inte." fick jag som svar.

Jag: "Men man kna ju alltid pröva."

De: "Men det kommer ju inte att gå."

Så kom bägge hem och allt går ju som tur är bara bra. Trots det så kommer det fortfarnade dessa kommentarer.

De: "Jaha, du har 2 hingstar, bökigt att hålla på med olika hagar osv."

Jag: "Fast det går bra att ha dem tillsammans."

De: Tittar på mig som om jag vore från vettet och säger; "Men det går inte att ha 2 hingstar ihop."

Jag: "Fast jag har det och det går bra."

De: "Nej det går inte, hingstar ska gå ensam, eller med en kompis, en valack."

Jag; "Fast jag har 4 killar ihop."

Om det tittat konstigt på mig tidigare så kan ni ju tänka er blicken jag får nu.

De: "Men det går ju absolut inte! Men vänta bara tills de märker att de är hingstar."

Jag: "Fast bägge har betäckt så jag tror de vet att de är hingstar."

Blicken jag får då är obetalbar...

De; "Men vänta bara till våren.."

Jag: "Ja, jag förutsätter att det blir lite mycket testosoron då, så jag har gjort 2 hagar så jag kan dela dem då."

De: "Ja, där ser du, det går inte att ha 2 hingstar tillsammans."

Det är ungefär här jag inser att det inte är någon idé att fortsätta kommentera det.

Och ja, jag vet att jag är lyckligt lottad som kan ha dem tillsammans, för det är inte självklart, men just nu så går det, kan man inte nöja sig med det då?! Det som sker om ett år sker då. Vi lever väl här och nu och just nu funkar det. Kan man inte acceptera det då eller??? Är allt svart eller vitt???

Funderar

Kerstin

 
 
Ingen bild

Caroline

15 oktober 2011 06:24

Där jag är ibland i ett travstall så går hingstar i samma hage. Det går alldeles utmärkt. =)
Men sen sätter de ihop hingstarna när de är mindre och det har ju du med gjort.hihi =)
Fast stona är ju i andra delen av hagarna så det bara går hingstar och valacker brevid varandra i hagarna.

Kerstin

15 oktober 2011 09:44

Stona kommer ju att gå på andra sidan vägen i vinter och sedan flyttar jag dem till granen när betes börjar så jag tror inte heller det kommer att bli några större problem, men för säkerhetsskull så har jag förberett 2 hagar. Men visst går det! :)

 
Sarah

Sarah

15 oktober 2011 06:59

Hihi snacka om att inte kunna tänka utanför the box liksom.. Skönt att det funkar så bra!!!

http://chanellie.bloggplatsen.se

Kerstin

15 oktober 2011 09:45

Ja jag är glad att det fungerar, det underlättar ju betydligt. :)

 
Qodrofenia med ridtravare i fokus!

Qodrofenia med ridtravare i fokus!

15 oktober 2011 10:19

sv:tack det kan verkligen behövas då andra hälften inte varit så här sjuk på flera år.
och jag vill verkligen inte så det han har för då kommer jag se ut som ett revbenspjäll inom en snar framtid.han hostar lungorna ur sig och mår illa när han äter.=/
mvh/Q

http://qodrofenia.bloggplatsen.se

 
Erika

Erika

15 oktober 2011 10:30

De är väl toppen att du kan ha din hingstar ihop.
bara för att det finns hingstar som bör gå själva eller med en valack betyder de ju inte att din måste de.

Suck för såna kommentarer o folk som inte lyssnar/fattar.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Angelica

Angelica

15 oktober 2011 11:27

Tur att alla andra jämt vet bäst, eller hur :D
I den åldern skulle inte jag heller vara så orolig... Men det är bra att du är förberedd med en extra hage utifall att, för man vet aldrig om/ när någon "snedtänder" :)

Finns vuxna hingstar som går med varandra hela livet, sedan finns det dem som helt plötsligt, från ingenstans "snedtänder" på sin valack-kompis!

Det enda man kan göra är att försöka låta dem leva så naturligt det går :) Skulle någon inte funka i gruppen sedan så har du ju förberett dig :)

http://goldcot.blogg.se

 
Anna

Anna

15 oktober 2011 11:28

För en del är allt tyvärr bara svart och vitt:S

Det är väl jättebra om de kan gå tillsammans så länge det fungerar bra:D Vad som händer framöver får man ta då..precis som du säger!!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

malin

15 oktober 2011 17:44

Provar man inte får man ju aldrig veta...sen att man har en reserv plan är ju bara bra. :)

Kerstin

15 oktober 2011 23:15

Precis! :)

 
Alexandra

Alexandra

15 oktober 2011 18:23

Bra och intressant blogg du har ;)

http://nuuskulover.blogg.se

 
Nina

Nina

15 oktober 2011 20:33

Jag vet en person (Kurt Larsson - domare, russ och New Forestuppfödare, stuteri KL) som släpper ihop alla sina fertila hingstar i en lösdrift på hösten efter betäckningssäsongen. Det är ett måste för honom då han har ganska många. Förra året hade han nio hingstar tillsammans. Detta är hingstar i skiftande åldrar och alla har betäckt ston under sommaren. Han GAV bort en äldre hingst till en fd hyresgäst hos oss, för att han inte kunde gå tillsammans med de andra, då han slogs hela tiden. Så där kan man ju lätt räkna ut att 90% av hans hingstar kan gå tillsammans med andra hingstar medan endast 10% inte klarade det.

Sedan känner jag till två jämnåriga hingstar som växt upp tillsammans och gått ihop i många år, plötsligt blev de osams och sedan tålde de inte varandra. De kunde inte visas på samma utställning t ex för då var båda helt tossiga och nästan ohanterliga, när de såg att "den där" var där.

Så jag tror att flertalet hingstar går att ha tillsammans, men inte alla.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

Camilla- Tävla om tre plagg ifrån Mountain Horse

15 oktober 2011 21:24

Haha, folk... Tur att några vet allt här i världen iaf så vi okunniga har några att lyssna på. Härligt att kunna ha dom ihop. Lillhingsten hemma är pissjobbig mot andra hästar, inte dum men så "retande" att de andra inte orkar med honom så han får tyvärr gå själv :( Förutom när han åker iväg på sommarkollo ;)
Ska kastreras till dagarna så då får vi se om han ändrar sig i sättet. Ska bli spännande, har aldrig varit med om en kastrering faktiskt. Läskigt men spännande.

Sv: Är så svårt med Tosca för ena stunden kan hon vara gudasnäll men på en microsekund smäller det bara! Utomjordiskt snabb! Det är därför jag inte vågar låta andra personer hantera henne, visst hon är säkert snäll men gör de nått fel eller om hon reagerar på nått har de förmodligen inte en chans eftersom de inte är beredda på det :/
Har allt för många brända händer och fläskläppar efter hennes utbrott. Förhoppningsvis ska det kanske dämpas lite om vi kommer igång och rider ordentligt.

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Marie

Marie

15 oktober 2011 21:28

Där Quest kommer från går hingstar ihop och det går utmärkt.
Det jag tänkte hemma var att jag vill INTE gå emellan om jag släpper ihop och det inte funkar därför fick de gå i varsin hage tills Charming blev "konsult".

http://stallbrannebo.blogg.se

 
marianne

marianne

16 oktober 2011 15:58

När jag började om med ridningen i mitt vuxna liv gick jag en intensivkurs på en av de bättre ridskolorna i sthlm, ägaren (till två ridskolor) var ansedd som en "riktig hästkarl" han berättade att en hingst ALLTID måste gå själv, jag ville inte förstöra hans illusion med att min första häst som var en hingst gick utmärkt tillsammans med min systers häst, som var en valack. Men det var förstås för 40 år sen och tiderna förändras :D

http://marremams.blogg.se

 
Anna

Anna

19 oktober 2011 13:01

fram till dom är tre och ska börja ridas hr vi dom tillsammans,aldrig varit några problem
plus att alla fem står på rad i uteboxarna och det blir många förvånade över

http://annashastliv.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards