Stallrosen

Alla inlägg den 7 oktober 2011

Av Kerstin - 7 oktober 2011 08:35

I morse när jag skjutsat ungarna till skolan så bara ploppade det upp en tanke i hjärnan, kan liksom inte släppa den...

När barnen är små så kommer ju de mest fantastiska saker ur deras munnar, ibland vid vad vi tycker helt fel tillfälle och vi står där högröd i ansiktet och försöker förklara för barnet att man inte säger så. Tror ni ser situationen framför er, vare sig ni har barn eller ej. Man får inte säga rakt ut att någon ser konsigt ut, är tjock, har ful tröja, är lång, kort osv.... Fy på den som säger det, skäms.. Men vad leder då det här till... Tänker på alla hemskheter barn råkar ut för, mobbing, förtal, misshandel, våldtäkter. Pedofiler kan våldföra sig på ett barn i åratal innan det uppdagas. Mycket av det här måste ju bara komma ifrån att vi lär barnen att hålla tyst, att skämmas för att säga saker som inte hör till vardagen, att inte våga berätta vad de tycker, för man får ju inte tycka... Sedan kommer de i tonåren och hormonerna flödar. Då får man allt höra som förälder, kanske gör de uppror på annat sätt. Men skammen att berätta det som verkligen är viktigt finns kvar.. Är det vårat hyschande som orsakar endel av denna skam, eller???

Jag bara funderar, naturligtvis är hela vårt samhälle uppbyggt så, men kan vi påverka på något sätt genom att lära barnen att våga prata, våga tycka att någon ser konstig ut, våga säga det. Och då menar jag inte på ett elakt sätt, men att helt enkelt bara konstatera att så är det. När mina barn sagt något som fått mig att skämmas så brukar vi prata om det sedan, på neutral mark.. Jag försöker säga att det är ok att tycka och att alla inte tycker lika, att man får säga vad man tycker, men på ett bra sätt. Jag har sagt att man inte kommenterar andra människor så att de hör, att man ska tänka sig för innan man säger något om någon annan, tänk om den personen sa så om dig, vill man det?! Hämmar jag dem eller gör jag rätt?! Jag tycker det är svårt redan nu att få ur dem vad det hänt på skolan eller med en kompis, man ser ju oftast om det är något speciellt. Hur ska det inte bli om några år?

Så nu har jag virrat färdigt för en stund, måste sätta lite fart om jag ska hinna med dagen. Men kommentarer mottages gärna!   

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24 25 26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards