Stallrosen

Direktlänk till inlägg 13 september 2013

Sadlar...

Av Kerstin - 13 september 2013 08:27

Igår blev en full rulle dag, ändå känns det som om jag inte fick något gjort, hur är det möjligt?! Började dagen med att ragga upp en pålitlig bil. Sedan blev det en massa små ärenden, hämtade min "nya" dressyrsadel, samt en sadelvagn (nu när det ska tränas och tävlas framöver ). Nåja, nu ska vi inte va sådana, den är nog bra att ha ändå... Den passade väldigt bra i bilen iaf... hi hi!

 

Sadel är en Husar. Har haft en märklig hat/kärlek till dem under min ridkarriär. 

En häst jag red och tävlade i mina unga år hade den och jag ogillade den skarpt väldigt länge, men till slut så märkte jag att den var faktiskt helt ok. En rätt hård sadel att sitta i, smal midja, vilket passar mig perfekt och inte allt för djup att sitta i. Är ju korta stroppar på den, vet inte varför jag inte gillar det på dressyrsadlar, men det blir säkert bra, har för övrigt inte hunnit pröva den än heller.

Helst av allt vill jag ha en Caprilli, men plånboken säger nej än så länge. Ska först se om jag hittar en Caprilli att pröva på honom och se om han över huvud taget kan ha den.

Sedan släppte jag av min dressyrsadel hos en hästkompis, hennes häst kunde inte ha den, men den låg som en smäck på en annan häst i stallet så förhoppningsvis så blir det en affär där.   

For in på Ica och köpte mig en råsaftcentrifug, tror jag de heter... Så nu ska här göras juice!! Barnen blev mer eld och lågor över den än glassmaskinen som jag köpte i våras... Ha ha!! Kloka barn!

 

Så här ser den ut i kartongen iaf... Ska prövas idag..

Tillbaka och bytte bil, hem, packa upp maten mm. Hann fixa lite innan det var dax att hämta barnen, mellis och lite mer utefix. Middag, hästar in, in med hundar och unge i bilen och iväg till scouterna. Så medan ungen lärde sig göra knopar eller vad man nu gör på scouterna så tog jag och hundarna oss en rask promenad i 1,5 timme. Blev ett dopp i sjön också, inte jag då, men Dexter och till o med Eddie "råkade" gå ut en bit!!! 

 

Dexter tvekade som vanligt inte, men att det blivit lite kallare märktes då han inte ville vara i lika mycket som han normalt är.

Det var ganska ljust när vi gick iväg och folk tittade konstigt på mig där jag gick med min super snygga rosa reflexväst, men innan vi kom tillbaka så var det riktigt mörkt!! Det går fort nu.

 

Super snygga och sköna västen... Hi hi!!


Flyttfåglarna börjar packa ihop och dra sig iväg. Vi såg och hörde en hel skock igår. Vi funderade väldigt vad det va som lät innan den väl kom fram över trädtopparna.


Idag blir det väl till att fortsätta försöka fixa lite, skulle vilja rida och prova sadeln, men får se vad jag hinner. Känns som huset är viktigast nu.


Curre fick ÄNTLIGEN komma till i går och ingen var väl lyckligare än han och damerna! Ha ha. Ett welshsto (b-ponny tror jag och ett halvblodssto på 164 cm!!). Det är min kille det!! Nu är det väl bara att hålla tummarna att det tar trots den sena timmen. 


Har ju glömt att berätta om Walle STORA framsteg. Han som jag knappt fått lyfta bakbenen på, har jag nu fått börja stretcha!!! Först var han lite skeptisk, men nu står han bara och njuter, gäspar och tuggar... TJOHOO!! Tänk vilket jätte steg för honom att släppa till så pass.


Nej gott folk, ha en trevlig helg så hörs vi!

Carpe Diem!

Kerstin



 
 
marianne

marianne

13 september 2013 09:59

Dessa bekymmer med sadlarna...usch vad jobbigt det är. Hoppas han kan ha denna nu, men varför vagn? Följde den med på köpet?
Jag har ingen erfarenhet eller kunskap av/om sadlar så jag vet inte ens vad de jag rider i heter. Men jag vet att jag var väldigt ledsen när jag var tvungen byta ut Brigades hoppsadel, vet dock inte om det var för att det var en del av B eller om det var för den är så skön.

Då håller vi tummarna att det blir ett par småcurrar nästa sensommar :)

Du får mixa och juica för fullt nu då haha....bra, du kan dela med dej om du hittar några goda recept. Smoothies är ju superenkelt, lite kesella, yoghurt och frukt...jag använder havreyoghurt som är snällare mot magen.

Jag har berättat lite om mina juicer i dagens inlägg, men ja, till den med kokosmjölk använder jag mixern...

http://marresmams.blogg.se

 
Anna

Anna

13 september 2013 10:55

Vad jobbigt att behöva låna en bil!! Hoppas verkligen att det löser sig med bilen för dig framöver!

Jag har en likadan sadelvagn och är väldigt nöjd med den!! Superbra att ha bak i skuffen på bilen när man har en kombi:) Jag brukade ha resten av utrustningen i en IKEA-kasse så att det var lätt för L-O att ta med både sadel och annat när vi åkte och tränade. Jag tog ju T så "hans jobb" var att ta med resten;) Tur att han är snäll:D

På min passierdressyrsadel som jag hade...var det korta stroppar. Upplevde inte det som något negativt men jag gillade sadeln så pass bra så det kanske berodde på det;)

Jag hittad en jospress (eller vad man ska kalla dem) nere i källaren igår:O Har nog legat där i några år! Japp!! Jag är en hamster!! Blir att inviga den under nästa vecka när jag har köpt in lämpliga råvaror:D

Curre är ju så otroligt fin!!! Och han verkar ju ha ett temperament som är helt fantastiskt!! Gillar hans hoppteknik!!! Tänk om det fanns en lite duktig ryttare till honom!!!

Vad härligt att det har hänt så mycket med Walle!! Min "favoritponny" :D Hi hi!!

Ha en jättebra fortsatt helg och sköt om dig!! Kram



Svar: Exakt! Nu är det planläge som gäller resten av helgen oavsett hur pigg jag känner mig. Måste lyssna på kroppen och ta igen mig ordentligt nu så att jag blir frisk igen!! Hostan tar helt klart på en del:(

Tack!! Jag ska göra mitt bästa och bara ta det lugnt nu!!

En del hästar är ju bara annorlunda precis som en del människor;)Hi hi!! Jag och T är nog ganska lika då vi trivs bra själva;) Funkar de bäst att hästen gå ensam så är det lika bra att de får gå ensam även om det självklart är bäst att ha hästen i flock!! Men om det ska vara på gränsen med skador på andra hästar och människor är det inte värt det!! Man ska inte behöva vara rädd tycker jag!!

Jag hoppas att det löser sig med Sulle framöver!! Det är inte lätt med de små liven ibland;)

Håller verkligen alla tummar, hovar och tassar att huset blir sålt inom kort!! Hade ju varit så bra för er!!! Hoppas, hoppas!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

 
Ylva

Ylva

13 september 2013 11:08

Grattis till nya sadeln!

http://www.ylvablom.se

 
Erika

Erika

13 september 2013 12:25

Hoppas sadeln passar. :)
Klart du ska ha mål att tävla framöver, men låt det ta sin tid.
En dag kommer ni säkert tävla om så på liten skoj tävling, men de är ju oftast där man börjar.

Jag vill ut på Raski i vår. ;)
Får se om jag lyckas och om mina nerver håller för de. :P

http://eriikapettersson.blogg.se

 
marianne

marianne

14 september 2013 09:02

Tror lite som du, att vi(människan) äter för mycket kött idag. Men det de senaste åren har det ju blivit inne att äta mer av det som växer. Det ska vara lagom av allt så mår vi bäst tror jag ;)
Men att äta/dricka frukt och grönt en dag i bland är bara bra....tror jag alltså.
Jag har en jätteintressant bok, Välfärdens ohälsa av Lars Wilsson,
den är fullspäckad av fakta och otroligt intressant.

http://marresmams.blogg.se

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

14 september 2013 22:23

Åååh en sadelvagn....det hade verkligen varit toppen att ha haft på den tiden vi åkte med hästarna varje vecka och red lektion. I stället fick jag ha träbockar som sadlarna fick ligga på, funktionellt men inte så värst glamouröst..

Hoppas nu att sadeln passar er också. Jag är inte förtjust i långa stroppar, jag tycker att det känns som att det är så lätt att råka nypa hästen med dem just där sadelgjorden ska knäppas så jag hade varit jätteglad om det varit korta stroppar på våra dressyrsadlar och på vår barbackasadel.

Och du...jag tycker att du fick jättemycket gjort, hade du fler än 24 timmar det dygnet? ;-)

http://stallskogalund. blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23 24
25
26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards