Stallrosen

Direktlänk till inlägg 10 maj 2011

Ännu varmare!!

Av Kerstin - 10 maj 2011 09:20

Idag är det ännu varmare ute!! Och här sitter jag?! Är på väg ut, har just avslutat ett trevligt samtal med underbara Marlene.

Dexter var helt slut efter gårdagens kvällstur, jag fick bära ut honom när han skulle ta sista kvälls kissen, han vägrade kliva upp. Lill pojken!!

En liten fundering som dök upp i min lilla hjärna...

Hur tänker man som förälder när man köper en för stor och för stark ponny till sitt barn, för att de ska ha att växa i... Sedan köper man en 2 nr för stor sadel, och för långa stövlar så att barnet ska ha att växa i. Problem 1, med den för stora ponnyn, kan ju hjälpas med bra instruktör och framför allt utrustning som passar dem BÅDA!! Men att dessutom köpa en sadel som barnet glider omkring i och har stövlar som är så långa att den inte kan böja benet och få rätt skänkelläge, balans..... ????? Why??? Stövlarna kommer att vara utslitna (på fel sätt) innan de passar så då måste ändå nya inhandlas, barnet kanske blivit rädd för ponnyn, vilket gör att ny måste inköpas... Barnet får jobba i flera år på att förbättra sin sits som blivit felande pga av för stor sadel, en stark ponny som dragit den framåt och för stora stövlar som gjort att den inte kan sitta rätt... Jag förstår inte.... Berätta vad ni tycker.

Skriver

Kerstin

 
 
Marie

Marie

10 maj 2011 09:55

Sv: Moa har ju kompis i stallet och det är bra. Ridning är en ensamsport. Samtidigt vill inte min Sandra låta andra rida Quest t.ex Måns har hon lånat ut nån gång men hon sitter med kritiska ögon och ser allmänt missnöjd ut. Jag tror att när Hanna kommer igång och tränar och kanske småtävlar så kommer hon älska det. Hon låter som min Sandra och hon älskar tävling och allt vad det medför. Ingen träning-ingen tävling det gäller hemma man kan inte vila sig i form!

Sandra vill pröva startfälttävlan nu och idag ska jag pusha henne att galoppera Quest på travbanan ordentligt. Senast det gjordes så bockade han ju av henne och sen sparkade han henne i ansiktet om du minns.

Jag känner detsamma så skönt att ha nån att ventilera med! mitt mob.nr 0705-418092

Kramar

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

10 maj 2011 10:02

sv: ja men du :) tack för tipset. det ska jag köpa
borde ju blir bättre.

Låter helt galt, varför köpa ens å stor ponny?
dom kanske inte kan något om sadlar? hummm
jag hars jälv haft en 17" sadel och den gled jag omkring i. nu har jag en 16,5 till Atigas och den nya till Faith är bara 16" och den sitter ja perfekt i.

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Spanaren

Spanaren

10 maj 2011 10:15

Tänk om ni skulle starta upp en kedja med att bytlåna saker medan era barn växer. Även när ni har ledsnat på era grejor så kan det passa någon annan bättre ;.)
I går hade vi 23,9 grader varmt i skuggan i dag är det svalare/ kram

http://spanaren55.bloggplatsen.se

Kerstin

10 maj 2011 11:57

Problemet med att bytlånas är väl att sakerna slits och alla är inte direkt pedanter. Men det finns ju en bra 2:a handsmarknad så...
OJ, det var varmt!!

 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

10 maj 2011 12:24

ja visst kan man växa i en sadel :P
ja prova en 17.5 å då sa säljaren "men då har du något att växa i" för ett par år sen "ööö nej tack" haha

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Anna

Anna

10 maj 2011 12:25

Okunskap måste helt klart ligga till grund när man köper både för stor ponny och utrustning...jättetråkigt för både barn och ponny:( Blir svårt för alla inblandade att göra "bra ifrån" sig....och framför allt barnet måste tröttna ganska snabbt på att rida:(

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

Kerstin

10 maj 2011 15:58

Risken är ju att det går fel någonstans... Och visst är det tråkigt, men jag hoppas verkligen att det går bra för dem!!

 
Ingen bild

sylwia

10 maj 2011 15:34

Jaa, så blir det med ingen kunskap, men varför inte utnyttja dom som kan, det måste man ju, om man inte kan själv, så gjorde vi när vi började, sa till alla i Stallet, ropa på oss, när ni ska linda, göra rent sår, sadla mm och dom var jättegulliga, men då måste man ha ett "öppet och ödmjukt sätt" inte tycka att man kan allt själv, fortfarande efter 30 år, lär jag mig nya saker, om Hästar, för att jag vill! Och har Hästkompisar som använder mina kunskaper, som jag gärna delar med mig, det jag kan av, "såhär gjorde jag o det funkade, prova"
Kram Sylwia

 
Carina Slättman

Carina Slättman

10 maj 2011 16:06

Köper man en "för stor" ponny till sitt barn vill det till att det är och förblir en ponny som är mycket välhanterad och välriden. Hm....fast även en lagomt stor ponny måste vara välhanterad.....

För stor utrustning finns det inget försvar till! Köper man på begagnade-marknaden behöver det inte bli så dyrt.....och man kan ju sälja själv sen och få igen lite pengar.....

.....vårt lilla barnbarn får rida på våran stora nordsvensk.....men vi är alltid två stycken vuxna som är behjälpliga....

Kram från Carina med lite åsikter så här i vårsolen!

http://stallslattman.bloggplatsen.se

Kerstin

10 maj 2011 16:26

Precis, finns en bra begagnad marknad. Och det är väl som jag lärde mig väldigt tidigt med sonen, köper man en storlek för stort så är det utslitet lagom tills det passar... Tråkigt.. :( Och även om ponnyn är väluppfostrad så lever den ju och en levande varelse har energi... Till och med våran lilla MYCKET väluppfostrade Prins har det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards