Stallrosen

Direktlänk till inlägg 20 juni 2012

Bra dagar...

Av Kerstin - 20 juni 2012 09:39

Vi/jag har haft några bra dagar, inte för att det händer speciellt mycket här egentligen, men att de bara rullar på i maklig takt kan vara nog så skönt.

I går var först hovis här och slog på en tappsko på Hero. Att han skulle trampa av sig den hade vi räknat med, eftersom hon har lagt på en större sko så hoven ska få plats och dessutom så finns inga "kappor" på skon, allt för att ge hoven maximal "frihet" trots att det sitter en sko där. Hero har VÄLDIGT fula fötter, eller nu börjar vi få fason på dem, men tyvärr har han 2 riktigt fula sprickor som kommer att kräva sin hovslagare. Är lite kluven om jag ska lägga ut bilder på dem eller inte. Blir alltid sådana knasiga kommentarer på sådant. Vi får se. Det enda jag är lite arg på mig själv är att jag tyvärr inte dokumenterade hovarna från dag ett. För även om det ser "illa" ut nu så är det SÅ mycket bättre. Han ömmar bak, men vi har beslutat att han ska få gå barfota där ett tag till och se vad som händer. Det är ju lite både och med det. För att få maximalt med blodgenomströmning och få friska starka hovar så kan han behöva gå barfota, men ska jag rida så vill jag ju verkligen inte han ska gå och ha ont, dock ömmar han inte på mjuka underlag. Min ridtid under sommaren är ju väldigt begränsad så antagligen så får han fortsätta gå barfota.

Curre och Prins fick sina hovarna fixade också, så nu är det bara Walle och Sullivan kvar, som ska fixas till veckan.

 

Lata dottern red fina Curre tillbaka till betet sedan.

     

Fina Curre i sin sommarfläta.

Sedan kom Anna och gick igenom Hero. Fanns lite att jobba med, men inte SÅ illa. Det mesta kommer inifrån, så snälla Anna skulle beställa hem ett preparat som han ska få så att magen och tarmarna kommer i balans igen. Och med tanke på hovarna så är vår framtida plan att ta det LUGNT!! Ungefär som jag redan planerat då.   Allt hänger ju ihop, dålig mage ger ju dåliga hovar och dåliga hovar ger spänningar i kroppen osv... Sedan beror inte bara magen på hovarna vill jag bara påpeka, dålig hovvård är grunden till Heros dåliga fötter, men en dåligt fungerande mage gör ju inte saken bättre. Jag belastar heller inte någon av de förra ägarna för hans hovar, däremot deras hovslagare, som borde vetat bättre, det är deras jobb.

 

Anna och Hero

   

Nöjda hästar i hagen sedan.

Sedan gav vi oss iväg till min kära arbetskollega, som samlat ihop oss nattare och vi hade lite knytkalas. Vi åt och skrattade oss igenom kvällen. Barnen och jag tackade för oss strax före 23-tiden. Hemma igen så konstaterade vi att det var så kallt och blåsigt så hästarna fick vara kvar ute, eftersom det inte fanns några kusar i luften. Och inga grannar har ring ännu så jag antar att de är kvar i hagen fortfarande då...   


Idag blir det bad om vindarna mojnar och värmen går upp någon liten grad, än så länge bara 16,5 i skuggan och kalla vindar.

Ha nu en riktigt bra dag!

Kram

Kerstin

 
 
Marie

Marie

20 juni 2012 10:49

Fotboll tittar jag bara på när det är mästerskap inte annars. hur går det med försäljningen?

http://stallbrannebo.blogg.se

 
Emma Lannebrink

Emma Lannebrink

20 juni 2012 12:08

Tja, allt bra med dig idag? :D
Ha en super najs dag!

http://adhdochfoto.blogg.se

 
Anna

Anna

20 juni 2012 20:38

Det låter som om det går åt rätt håll med Heros hovar även om det kommer att ta tid. Vettigt att låta honom gå barfota bak under sommaren för att förbättra hovarna.

Fina Curre:D

Det låter som om ni hade en väldigt trevlig kväll...du och barnen:D

Sköt om dig!!! Kram

Svar:Den är både god och lätt att göra:D Sedan inbillar jag mig att den är väldigt nyttig också;) Hi hi!!

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards