Stallrosen

Direktlänk till inlägg 24 februari 2012

Att sälja häst...

Av Kerstin - 24 februari 2012 08:48

Är aldrig lätt.. Jag gillar egentligen Secret, gillar hennes modell, hon hade kunnat fått haft något högre ansatt hals och lite mindre osäker/dominant. Jag tror verkligen att om man får henne ur den där bubblan hon går in i när hon inte kan/vill/förstår/vågar så blir hon bra. Kanske inte direkt OS nivå på henne, kanske inte ens VM, men en trevlig häst att rida upp till MSV på iaf. Och mer kräver inte jag. Kan/vill jag lägga den tiden på henne? Vad hon behöver är kontinuitet i sitt liv. Någon som jobbar med henne i princip varje dag, någon som kan rida bort den överskotts energin som hon bär på. Någon som kan ha sällskap i början på sina uteritter och en som vågar och kan sitta stadigt på henne när hon studsar och hoppar. Om jag känt att jag haft den tiden så hade jag behållit henne, men jag har inte det. Jag jobbar massor i perioder, inget ibland. Det jag ville ha när jag köpte henne var en häst som kunde gå i hagen 2-3 dagar och sedan ändå klara av att gå ut med barn och ponnyer på en promenad i skogen. Det var prio ett, att det sedan skulle kunna gå att rida några träningar per år och kanske en tävling eller två vore ju en trevlig bonus. Om 1 eller 2 år så kanske det funkar, men vid det laget så tror jag ungarna rider ut själva om inte så ja visst då är det ju bra. Men har jag tiden fram tills dess då? Jag hinner inte först gå med hundarna, sedan rida/jobba henne, sedan gå med när ungarna rider, jobba någon av ungponnyerna och sedan gå med hundarna igen. Kanske en ledig dag, men knappt då, finns ju annat som ska göras också, läxor, mat, städ mm. Att ta med ungar och hundar när jag red var ju tanken, kanske det skulle fungera med hund, har inte vågat prova. Dexter kan ju springa in i ett hästben och jag vill inte han ska bli sparkad. Med Sydney så kunde man ju ta med både ungar och hundar, vilket gjorde att man fick tid över... Tänk er själva, motionera 3 samtidigt eller en åt gången....

Fick ett trevligt erbjudande igår angående Secret och det lutar åt att jag tar det. Jag vet att hon får de bästa möjligheterna hon kan få och funkar det inte (vilket jag är övertygad om att det kommer att göra) så vet jag också att även det kommer att lösas på ett bra sätt. För min del så har jag en kompis, som har en kompis, som har en häst som skulle passa det jag är ute efter. Som det låter nu så finns det en möjlighet att jag får låna hem den och se att det funkar först, sedan får vi ta det som det kommer.

Vi får se, jag ska fundera över dagen..

Ha det så bra!

Kerstin

 
 
Camilla- Rösta på min blogg i Hästblogg- Galan!

Camilla- Rösta på min blogg i Hästblogg- Galan!

24 februari 2012 11:40

Jag tycker de tlåtter vettigt och snällt och bra mot er båda. :)

http://camillahastskotare.blogg.se

 
Maria

Maria

24 februari 2012 12:41

Ha en bra funderardag!

http://maria-hastliv.blogspot.com

 
marianne

marianne

24 februari 2012 14:25

Det låter som du är på väg att ta ett klokt beslut, jag håller tummar att allt ordnar sej för Secret och dej på bästa sätt inom kort.

http://marresmams.blogg.se

 
marianne

marianne

24 februari 2012 14:58

Jag menade nå´n som kan gå med, din man eller nå´n annan, behöver ju inte vara nå´n till häst bara nå´n som vågar ta tag i tyglarna och hålla en stund om det blir krig....hon känner nog din "rädsla" (om man ska kalla det så)och kanske blir hon själv osäker då? Eller så passar hon på att bråka för hon vill retas och se hur långt hon kan gå.....ni har visst kommit in i en ond cirkel :( inte lätt att bryta! Jag är oxå rädd att ramla av efter allt ont jag haft, men jag känner mej supertrygg på Ava, hon är lugnet själv och jag tror jag känner av hennes bus lite i förväg så jag är beredd...svamligt igen :-/ JAg har aldrig haft problem att sitta på hästar som bockat eller sparket, de är de där snabba kasten jag inte klarar, men nu har jag väl sagt för mycket förstås hehe

http://marresmams.blogg.se

 
Erika

Erika

24 februari 2012 16:10

Hum, de är inte lätt.
Men de låter ju helt klart skönast o kunna motionera tre hästar samtidigt än en i taget.

Själv är jag så himla glad att jag fick en som klarade av o rida Raski idag.
I alla gångarterna. :)
Underbart.

Slapp rida två och vi kunde vara ute över en timme idag i skogen i de härliga vädret
inte ens Raski var trött efter de.
så klart de underlättare ju massor.

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Linda

Linda

24 februari 2012 19:35

Sv: Ja men visst var det häftig grön färg :D Hon blev sjukt fin i det, dina kusar skulle säkert passa i det också, grönt passar väl de flesta hästar. Det röda är också fint, fast det är inte med fleece..

http://www.mittangsull.blogg.se

 
Nina

Nina

24 februari 2012 20:54

Nej inte är det lätt att sälja en häst inte!
Men om det är så att Secrets eventuelle köpare ska ha henne till avel, så är det ju inget att tveka om, tycker jag. Jag tror att hon kommer att bli lycklig av det.

Det låter spännande med hästen du kan ta på prov :-) Det blir ju perfekt att kunna göra det innan du bestämmer dig. Det vore ju jättetrist om historien upprepade sig.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Nina

Nina

25 februari 2012 11:45

Sv: Men attans då, med anninsen! Men som sagt titta kan man ju göra och det är ju inte helt lätt att sälja hästar nu, så ägaren kanske kan tänka sig att låna ut hästen för ev senare köp i alla fall. Hon vet ju att den får ett bra hem om den hamnar hos dig och det kan ju vara mer värt än att få hästen såld snabbt.

http://stallskogalund.blogg.se

 
Anna

Anna

25 februari 2012 22:28

hade du bott närmare had jag gärna hjälpt dig hon värkar vara otroligt lik stealin i sättet

hoppas du kan klicka med den nya:)

http://annashastliv.blogg.se

 
Anna

Anna

26 februari 2012 00:38

Det är inte lätt med hästar och inte med speciella hästar!! Jag tror och hoppas att du kommer till ett beslut som känns både bra och rätt för dig angående Secret:) Spännande att titta på en ny häst!!!

Svar:Känns skapligt hittills!!! Kroppen är ganska förunderlig när man är inställd på att jobba...så går det på något sätt även fast man är halvkrasslig:S Ska sätta mig ner och dricka en hel del olika vätskor nu så att huvudvärken släpper...och förhoppningsvis illamåendet också:) Snart är halva natten gjord:D

Mvh Anna & Tabasco:)

http://www.anaby.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards