Stallrosen

Direktlänk till inlägg 27 januari 2013

Filosoferar....

Av Kerstin - 27 januari 2013 15:48

Sitter i soffan med en magsjuk dotter.... Stackars liten, hon och kompis hade ställt klockan i morse för att de skulle hinna ut och pyssla med hästarna innan kompis skulle hem och vi på bio. Istället så blir hon magsjuk!!   Så det var bara att ringa kompis mamma och se till att hon kom hem och så for jag och hämtade hem sonen ifrån hans sova över hos kompis. 

Nåja, inte så illa att kunna sitta och titta på Svt Play och hästhoppningarna utan någon (större) ångest. För ångest har jag alltid för saker jag inte gör... Något att jobba med under 2013 kanske.. Har för övrigt skrivit ner både större och mindre mål och visioner om året som vi nu precis påbörjat. Men än är de inte klara, de måste få sjunka in först och jag måste titta igenom dem igen för att se om de är rimliga. Bara dumt att ha mål som man redan nu känner att man inte kommer att nå upp till av olika anledningar.

Nu till en annan fundering... Stod i hagen och myset med Walle pojken en stund medan jag fyllde på vatten och insåg att han nu är 5 år och ligger låååååååååååååååångt efter i sin utbildning. Inget han dör av eller vi heller eftersom jag tänkt behålla honom till ungarna eller i värsta fall låna ut honom om det skulle krisa till sig. Nåväl, han har iaf börjat växa klart och ser allt bättre ut i sin överlinje, jag tycker ju att han varit lite svankig, han är inte bara överbyggd utan även sänkt i ryggen, men nu börjar han som sagt räta upp sig, växa ikapp sig. Och det blir naturligtvis ännu bättre med muskler och träning i olika former. En idé som jag har är ju att hitta en liten duktig vuxen ryttare som kan rida honom och hantera honom på ett bra sätt. Men vad betyder liten?? Han är en ganska stor och kraftig c-ponny, har inte mätt honom, men 135-137 cm skulle jag tippa på. Vad skulle ni ha för vikt (framför allt) och längd gräns på honom? Tänk nu en skapligt duktig ryttare som kan rida honom i en form där han bär upp sig och bygger upp sin styrka. Där naturligtvis ridningen anpassas till hans nivå. 

Tja, det var nog allt jag funderat på än så länge...

Klart slut, på en stund...

Kerstin


 
 
marianne

marianne

27 januari 2013 17:01

Jag har alltid ångest över saker jag inte gör, det är nog en tjejgrej.
Stackars liten som fick sina planer spolierade så :(

Sv: Har katolgen kommit ut? I så fall har jag inte gjort bort mej ;)

http://marresmams.blogg.se

 
Erika

Erika

27 januari 2013 17:40

Usch & fy för magsjuka, de är inte kul :/

SV:
Jo, svårt bara o rida henne i galoppen nu när hon bär sig så bra.
Det är mycket kraft under en, men man vänjer sig rätt fort. :)
Och de är positivt att hon börjar söka sig åt rätt håll i alla gångarterna. :)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
Maria

Maria

27 januari 2013 22:14

Precis detta har syrran och jag pratat om idag. Hur mycket kan man väga på en ponny innan man är för tung/ för lång? Hur vet man det? Finns det några regler?
Stackars små barn med magsjuka, hoppas att det går fort över...

http://maria-hastliv.blogspot.com

 
Cicci

Cicci

27 januari 2013 22:54

Ne men fy :( stackars !!

Ja ångest får man alltid över det man inte får gjort ... Man kanske borde vända tanken då till allt man faktiskt har gjort o gör :) , ett litet tips att få det hela mycket lättare kring bröstkorgen o axlarna :P

Ja du detta med C-ponny o ryttare .. Vilket som förresten ;) det är nog va som så länge vikten inte ligger alldeles för möe :) men sen kanske det ser dumt ut med en på 2 meter på ryggen med :P Annars så tror jag faktiskt inte det spelar någon större roll :) om han är viktbärande o lite åt det grövre är han väll? :D
Ja du :) ... Det har du att tänka på lite ;)
Kram C

http://www.bonnaliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Jennifer

28 januari 2013 16:15

Eftersom ingen "vågat" gå in å skriva vad de tycker så googlade jag lite och hittade lite rekommendationer. Här är dom:

a-ponny av welsh mountaintyp: 40-45kg
a-ponny av shettistyp: 45-50kg

b-ponny av russtyp: 45-55kg
b-ponny av welshtyp: 45-50kg

c-ponny av welshtyp: 45-55kg
c-ponny av ngn form av cob-typ: 60-65kg

d-ponny av connermaratyp: 65-75kg
d-ponny av fullblodstyp: 60-70kg


Detta är väl räknat på en musklad häst där regelbunden ridning räknas. Och man bör då kanske tänka på att Walle eller någon annan "oinriden och otränad" ponny inte har byggt så mycket ryggmuskler eller andra muskler ännu samt att sadeln också väger ett par kilo som man nog bör räkna bort. Men ca 40kg som maxvikt för ryttaren är nog rimligt? Det kanske finns någon ung ryttare 10-13 år som är duktig i närheten där du bor? Eller prova åk till närmsta ridskola eller liknande och fråga ridlärarna om någon duktig elev där som dom kan rekommendera som du kanske kan fråga om hjälp, om du inte känner någon dvs =)

Kerstin

28 januari 2013 17:11

Rimliga rekomendatiomer. Lägger nog dock Walle på cob sidan, grov kille ;). Dock ska han naturligtvis inte bära max vikt bara för det. Nja, någon ridskoleelev vill jag inte ha.
Liten vuxen ryttare men sunt tänk, passar bättre. Sedan kan ju en lättare ryttare vara klumpigare i sin ridning än en ngt tyngre ryttare m bra balans o kunskap. Oxå något att väga in. Men rekomendationerna var toppen. Tackar jag för! :)

 
Nina

Nina" title="http://blogg.se]Nina[/url]" target="_blank">blogg.se]Nina[/url]

28 januari 2013 17:52

Varför trodde jag att det var P som blev magsjuk först? Hur som helst, stackars barn som blev drabbade båda två. Hoppas de fick sin magsjuka lite lindrigare än vad du fick.

Vad det gäller vikt så var det en artikel i Hästfocus för flera år sedan om en forskningsrapport angående hur mycket en häst bör bära. Om jag inte minns helt galet så var det upp till 20% av hästens egen normalvikt som var okej. Blev ryttaren tyngre så påverkade det hästen negativt. Det kan ha varit upp till 15% av hästens vikt också, jag är lite osäker där. Men det blir ju betydligt fler kilo än det Jennifer har hittat när hon googlade.

http://stallskogalund. blogg.se

 
Ingen bild

jennifer

28 januari 2013 21:50

ang den där procenten så satt jag o räknade lite. En ponny på 100kg får alltså ha max 15/20kg beroende på procenten.. vad väger en shettis? medans en bponny då som typ väger 200kg får bära ca 40kg. och då får helt plötsligt en cponny bära 60kg och en dponny 80kg?!?!?. Är detta bara ryttarens vikt eller inklusive utrustningen?

Kerstin

29 januari 2013 01:01

Jag tror man får utgår ifrån varje individ och hur denne är uppbyggd. Är det en kompakt välriden häst/ponny klarar den ju mer vikt än en lång vek häst/ponny. Ska den ryttaren rida 1 dag eller 7 dagar i veckan, vad kan den ryttare? Inget är skrivet i sten, varken tabellen du bifogade eller det Nina skrev, båda är rekommendationer/riktlinjer. :) Vad är en welsh typ tex?? Jag har 2 renrasiga som är varandras motsatser. En sportig och lätt och en kompakt och stark, en som kommer att kunna ta mer vikt än den andra. :)
Sedan kan man ju fundera på sadlar, en western sadel väger ju massor medan en ponny sadel i syntet knappt väger ngt. Värt att tänka på.
En minishettis i bra trim väger ca 150 kg. ;)
Sedan om man jämför % uträkningen mot tabellen så är det ju inte så stor skillnad ändå. C-ponny cob typ står det ju tex 60 kg på.. Men som sagt det är riktlinjer att gå efter, i det slutänden så är det väl som med mycket annat, det sunda förnuftet får styra. :)
Ha en god natt.

 
Nina

Nina

29 januari 2013 11:26

Sv till Jennifer: Jag tror att det var totalvikt i artikeln jag läste. Men när jag tänker efter så låter det ju lite att en shettis bara skulle bära 30kg.
Nej man får nog tänka lite själv också, som Kerstin skriver.

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards