Stallrosen

Alla inlägg under september 2012

Av Kerstin - 10 september 2012 16:27

Hmmm, min personlige tränare, coach, terrorist eller vad jag nu ska kalla honom är ju inte direkt snäll tycker jag... Jag vill ha bort 10 kg till och då sa han att 7 plockar han lätt. Ja, men vad bra tänkte jag och såg hur jag kunde ligga på soffan och softa medan han jobbade bort dem... Nu var det tydligen inte så han menade?!   Tydligen måste JAG göra saker, hmmm, men då får ju jag slita för ALLA kg, jag trodde bara jag skulle behöva jobba för de sista 3... Snurrigt när han säger så tycker jag...   Hur ska man veta liksom... Så trots att det var motigt som attan idag så var det bara till att bege sig ut. Dessutom fick jag länga sträckan och inte "slö gå" på vägen till och från min spring runda. Hemma igen så var det bara att köra på, mage/rygg och ben fick sitt... Kommer att kännas i morgon, jag lovar.... Sedan fick jag tydligen inte äta bullar och annat gott heller... VA!!!?? Suck, det var inte alls så här jobbigt att dra på sig dessa kilon.. Men nu slipper jag honom i några dagar, så skulle han stämma av något nästa vecka och se vad vi skulle ändra på eller lägga till, phu!! Lägga till, glöm det, dra ifrån är allt jag är intresserad av..

Annars har väl dagen rullat på, tycker det har varit en seg och dålig dag, men tydligen ska man ha sådana också... Stallpyssel, djur mm har fått sitt, inget märkvärdigt. Hero måste skos, men hovis har försvunnit så jag måst hitta en ny lite illa kvickt. 

Nu blir det middag, hamburgare för barnen och lax för mig...

Pust på er!

Ps. Bantar inte, men vill ändra min kropp. ;)

Kerstin

Av Kerstin - 9 september 2012 08:17

Att jobba med klicker eller belöningsbaserad träning, är super skoj! Jag ska se om jag kan fota/filma någon eller om någon kan fota/filma lite när jag håller på. Jag är nybörjare och långsam så det är ju bättre om jag får någon annan att filma, får se vad jag kan åstakomma. En klicker köper man på Hööks eller på vilken djuraffär som helst. På kursen jag var på fick vi ha en flugsmällare som target. "Target" är ju saken de ska dutta/knuffa på. Varför Carolina valt en flugsmällare förklarade hon med att det var en neutralt sak. Om man låter dem "dutta" på handen och det blir fel så är det svårt att ta bort handen, den har man alltid med sig..   Borstar eller andra saker i stallet likaså. Men en flugsmällare var ju enkel att ta bort, samt att det faktiskt inte tillhör de vardagliga sakerna. 

 

När hästen duttar med nosen mot targeten så klickar man och viker undan targeten, gärna bakom ryggen och ger hästen en godis, ge godiset ifrån dig, annars får du en häst som kommer inpå och tigger av dig.

 

Bort med targeten, alla är ju inte som Sullivan att de letar rätt på den...   

När hästen förstått vad targeten betyder så kan man ju använda sig av den vid lastning tex, man har med dig den och hästen vet ju att den får en godis när den duttar så då för man bara den sakta, steg för steg in i transporten. 

På kursen fick vi även hästarna att "leta" en uppgift. I detta fall var det att stå still med huvudet rakt fram. Men här gäller det att vara snabb i början, ha ha!! Man ställer upp hästen och står själv vid bogen, hästen böjer sig naturligtvis mot dig eftersom du är godis, stå still och när hästen vänder huvudet rakt igen, klick och godis, kom då ihåg att ta ett steg fram och ge godiset framför hästen, så att den inte böjer huvudet mot dig. DU ger hästen godis, hästen tar inte godiset ifrån dig. Hänger ni med?! Det var intressant att se hur snabbt hästarna började leta efter vilken position de skulle stå i för att få godiset.

Jag är som sagt nybörjare och ber om ursäkt om jag förklarar otydligt eller fel. Finns en bok om klickerträning som är otroligt lättläst och bra skriven. Dock tycker jag att nu när jag fick direkt hjälp så insåg jag ju vad långsam och otydlig jag varit tidigare, så det kan nog vara bra att ta lite hjälp i början, finns säkert någon på en hundklubb som håller på med klicker.

En bra nybörjar bok är den här! http://www.hundensforlag.com/produkt.php?sd_esp_1_pid=17 "Delfinträning för din häst" av Alexandra Kurland.

Sedan omsätter man ju detta till att lära in rörelser, ta bort rädslor eller vad man nu vill lära sin häst. Det är en positiv förstärkning och man får hästar som bara letar jobb. Jag håller på med en liten sak med mina, återkommer om detta, när jag ser om jag får till det, hittills verkar det lovande, men så har jag ju otroligt  lyhörda hästar också..   

Klick på er!

Kerstin

Av Kerstin - 8 september 2012 09:29

Glömde HELT av bloggen igår.... Hur gick det till?? Hade ju till och med något att skriva om  !

Som tur va så händer ju inga livsavgörande saker här så jag och ni överlever säkert.

Det var Walle som imponerade stort igår. Eftersom hovis är på ingång så får jag och Walle träna lite extra på att lyfta ben så vi har gjort allt vi kan för att förbättra oddsen för dem båda. Så först så lyfte jag bara som vanligt, har gått bra utan klicker hela sommaren och det var inga problem nu heller egentligen, men nu ville jag ju lite mer än att bara kratsa hovar, han ska ju kunna vila med bakbenen på mitt ben ett längre tag. DET hade han ingen lust med just då, lyfte snällt, men satte ner när han tyckte det var klart. Ska tilläggas att håller man kvar hans ben då, som jag kan göra på de andra och så släpper de efter igen, så slår han rakt ut. Så jag tramsar aldrig med det. Så jag hämtade klicker och började med frambenen, upp, håll, klick, godis. Fortsatte med andra fram och vänster bak och tog höger bak sist så han skulle vara helt klar på vad jag ville. Lyfte benet lite först och det var ju inga problem, så lyfte vi igen och nu lade jag det mot mitt ben, han drog snabbt tillbaka benet upp under magen, men stannade upp där och funderade någon sekund innan han sakta släppte ner benet i min hand igen och lät mig sakta ta benet bakåt och lägga det på mitt knä. Vis stod så ett tag och sedan kom det efterlängtade klicket och godiset!! Två gånger till och sedan slapp han mig. Underbart verktyg denna klicker. Vi löste alltså problemet på mindre än en minut. Än en gång så rekommenderar jag alla er som ännu inte ens läst om klicker eller belöningsbaserad träning att göra det!! Ett helt fantastiskt redskap för oss att reda ut problem eller lära in en rörelse eller vad det nu än må vara! Det handlar inte bara om att lära sin häst trick, utan som ett redskap i den vardagliga hanteringen. Kan säga att varken Walle eller Sullivan hade varit där de är i dag i vissa saker utan klickern! Jag fick lyfta benen på Walle innan, men inte utan spänningar, efter klicker så lyfter han själv hovarna vissa dagar, jag kan lyfta benen när han står lös i sommarhagen, han bryr sig normalt inte. 

 

Fin pojken! Nu har han en fin röd grimma, så söt i rött så!!


Nu ska jag ila!!

Kerstin

Av Kerstin - 6 september 2012 09:22

Fast inte hos mig men klicka in på länken så kommer ni dit, jag lyckades inte få med bilden...

http://bonnaliv.bloggplatsen.se/2012/09/04/8575395-tavling-ja-ni-laste-ratt-haha/


Men det här funkar ju också!!

När ni kommit in dit så kolla några inlägg uppåt så ser ni att tävlingen utökats med lite mer! Walle vill vinna det gröna täcket, han har faktiskt inget!!   Av alla täcken i sadelkammaren så finns det inget som passar honom!! Helt crazy ju!!


Annars mår jag nog rätt ok nu. Fick helt oväntat ett trevligt telefonsamtal nu på morgonen. Det bjöd på några härliga skratt så nu kommer jag att små fnissa åt dem hela dagen. 

Har även mailat en kompis om ett träningsprogram för rygg och mage, så jag kan bli stadigare och hjälpa Hero mer när vi rider. Jag kan ju inte begära att han ska förstå mig när jag inte kan sitta stadigt. Måste bli starkare och stadigare.


Ha det så kul ni med!!

Kerstin

Av Kerstin - 5 september 2012 20:15

Gula hästar är helt klart snäppet smartare än andra...   Som ni kanske kommer ihåg så letade ju Sullivan snabbt reda på vart jag gömde targeten när vi tränade med den..

 

Ha ha matte, du kan inte gömma den för mig...

Så idag när vi red ut i skogen, Hero och jag så undvek han som vanligt alla vattenpölar, han går igenom dem och jag styr honom dit, men ogillar det. Och eftersom vi bara skrittade idag så bestämde jag mig för att vi hade ett gyllene tillfälle att ändra det beteendet, så jag styrde ner honom i en stor vatten pöl och stannade honom där, klapp och en godis. Hero stod kvar och tuggade nöjt. Så bad jag honom gå framåt och han skrittade raskt framåt, tog sikte på nästa vattenpöl, klev ner i den och stannade, vände huvudet mot mig och stod sedan så.... GODIS!!! Naturligtvis fick han klapp och en godis, nöjd pålle. Så gick vi vidare och jag antar att ni redan gissat vad som hände vid nästa vattenpöl!!   Eftersom vi (jag) hade lite tråkigt när vi bara lunkade runt där i skogen bland älgjägare och annat så kom jag på att Hero faktiskt kan spansk skritt, men att jag aldrig prövat det uppsuttet, eftersom jag inte tycker han varit med mig så mentalt. Men bara på skoj idag så måste jag ju få prova lite. Ja han är ju lysande den här killen!! Men så är han ju gul... ;)

 

Mina fina gula!!   


Annars har jag hunnit med mig lite här hemma, har jag faktiskt varit ledig sedan i måndags morse när jag gick av. Super skönt!! Men finns som sagt massor att göra här hemma, ligger ju liiiite efter.   

Curre var i väg igår och betäckte en stor dag på 165 cm!! Lilla Curre är ju bara 118cm!! Gick ju bra naturligtvis, så nu ska han iväg igen och betäcka en till stor dam. Härliga tider för lilla fisen.   

 

Curre busen!!


Ha det så gött nu alla, det ska jag ha!

Kerstin

Av Kerstin - 1 september 2012 15:08

Men va fasen, vem har dött av en dag i soffan... he he!! Nej då, stall, hundar mm är redan klart, jobbhelg så jag hade ändå inte planerat någon ridning. Försöker få i mig lite kaffe så jag vaknar till liv, men till och med det är svårt idag..

Massor av måsetn,men de lär ju finnas kvar till nästa vecka när jag är lite mer ledig. Om ingen kommer hit och gör dem åt mig vill säga... ha ha!!

Nej, nu ska jag röra på mig!

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27 28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards