Stallrosen

Direktlänk till inlägg 6 april 2012

Pigg, piggare, piggast...

Av Kerstin - 6 april 2012 07:55

Igår var det ridning på schemat, men dottern fastnade hos en kompis så sonen och jag bestämde att idag skulle han minsann rida Curre.

 

Sagt och gjort... Sadlade på och tog ner honom för att låta honom få  jobba av sig på lina ett tag först, det var någon vecka sedan någon satt på honom nu och jag har bara tömkört eller varit ute och gått med honom så det är lika bra att kolla läget först. Vilket var en lysande idé av mig. Barmark i hagen och en kille som verkligen hade ENERGI!!! Tjohoo!! Men jag måste verkligen ge honom cred för att han trots allt bus och energi han har i sig så lyssnar han klockrent på mig, nästan hela tiden iaf... Det roliga med honom är att han verkligen använder sin energi till att jobba. Visst kommer det några bocksprång, men de är nog mest för sadeln. Jag har haft lite ångest över att han inte riktigt fått det jobb sista tiden som jag velat, men sist jag jobbade honom riktigt på töm så var han grymt duktig och som han rörde sig idag och i den stadiga formen så visade det sig vara rätt att han har fått vila någon vecka nu. Poletten har verkligen trillat ner och han är FIN!! Galopp på lina och töm har varit vår svaghet, vill inte gärna jaga igång honom och han har (säkert pga underlaget i vinter) inte gärna galopperat. Men så kom jag på att vi har en liten kulle i hagen, han fick klättra upp på den och på nervägen så tar de gärna en galoppsrång precis innan de kommer ner på fast mark.

 

Precis vad som hände här med! Så då var det bara att berömma och efter 2 ggr så behövde jag bara styra honom mot kullen och säga galopp så fattade han galoppen så fint! Ibland är jag verkligen så smart!!    Vi avslutade med att gå upp och ner, vill ju inte att han ska bli stollig av små kullar och backar ute i skogen med små ryttare på ryggen...

    

Har sagt det förr och säger det igen, han är fantastisk denna lilla kille!!

Inne i stallet igen så stod han lös på gången när jag gjorde i ordning honom, stalldörren som är mitt framför näsan på honom är dom vanligt öppen... Och då är Curre den av dem som är mest hingstig, fast väldigt lätt att ha att göra med, så väluppfostrad. Som han har betett sig de gånger vi varit till ridhus eller i andra stall och som han är när man hanterar honom, så tror jag inte det kommer att bli några problem att ha honom som en liten tävlingsponny, om det nu är det som är hans framtid.

Sedan var det Sullivans tur. Skötte sig utmärkt även han. Dock har jag ju helt glömt av att köpa boots till honom, så det blev ett kort pass, vi körde lite övergångar och så fick även han klättra lite upp för kullen. Sedan jobbade jag honom lite mer "för hand", han vill ju gärna bli lite hög och kort i nacken/halsen, men efter lite vägvisning så började han hitta rätt.

Och lilla fröken Z... Uj uj vad hon njuter av våren.. Hon är så pigg, så pigg så hon vet inte vart hon ska ta vägen. Hon piper och busar och när jag till slut kortade upp tömmen och gick bredvid henne för att komma åt henne bättre så var det lite tramp och tendenser till lite andra saker ur de högre skolorna.   Man kan inte annat än älska den där lilla damen. Ska bli så roligt att få hjälp med henne här under våren och se om vi kan få till just det. 

Nej, nu har jag lite att göra innan jobbet kallar!

Ha en underbar Påsk helg!!

Kram

Kerstin

 
 
Erika

Erika

6 april 2012 10:30

gud va kul att de går så bra med ponnierna. :)

http://eriikapettersson.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards