Stallrosen

Direktlänk till inlägg 2 februari 2012

Hoppning...

Av Kerstin - 2 februari 2012 08:00

Kändes så klart med mitt inlägg, men så läste jag om Camillas tragedi och jag blev helt tom.. Alla minnen kom tillbaka, känslan, jag lider så med Camilla.

Men jag ska samla ihop mig och berätta om mina fina och duktiga hästar.

Började onsdagen med att ta ut Secret och visa alla "läskiga" saker. Hon höll ju på att dö igår när hon såg de blå tunnorna som stod en bit ifrån grinden, så idag tog vi tag i det problemet. Blev inget fotande på henne, med tanke på hennes explosivitet så vill jag ha full fokus på henne. Har ingen lust att få några onödiga skador. Men hon skötte sig faktiskt RIKTIGT bra!! Hon förvånar mig till det positiva nu för tiden. Så efter att ha insett att bommarna inte skulle bita henne så kunde hon gå över den, stanna med bommarna under magen, backa över dem osv. Så det blev helt naturligt att bygga upp till ett kryss och sedan lägga upp bommen. Efter att ha kommit på att hon även måste lyfta bakbenen så hoppade hon riktigt bra! Travade lugnt fram till hindret, hoppade fortsatte i lugn galopp på volten!! Hmmm, börjar bli lite förtjust i min dam..   

Sedan vara det lilla Sullivans tur.. Oj oj vad läskig saker matte tagit fram, hua, bäst att gömma sig tätt bakom matte.

 

Blundar man så kanske allt försvinner... Eller..

 

Nix allt var kvar...

Men som tur är så är han ju relativt lätt att övertala, min guldklimp. Men se trava och hoppa över några bommar det tänkte han minsann INTE göra!!   Nej, men däremot travade han glatt runt mig. Fin pojken min!!

Tredje pållen ut var Curre.. Tja, vad ska man säga om den här killen.. Han är nog bland de absolut bästa och klokaste hästar jag haft att göra med. Vi kollade inte pall, matta, boll och tunnor med bommar. Han bara tuffar på, nyfiken, letar en uppgift hos varje sak. Så byggde jag upp ett litet kryss och han stod ju framför och kollade, så flyttade jag mig för att ta honom runt och på en volt så han ska få hoppa, vad gör den lilla killen då?! Jo han hoppar krysset som om det var den naturligaste sak i världen. Klappar om och berömmer honom, då vänder den lilla killen om och hoppar krysset igen, utan ansats!! Travar runt så han kommer till mig och ställer sig bredvid mig och kollar in min godis ficka. Han är så söt! Sedan fick jag vara med lite mer och styra in honom på volten och hindret. Det hela slutade med att jag lade upp bommen och han skuttade glatt över.   Ibland funderar jag om man inte ska kastrera den här killen. Tänk vad mycket kul han skulle kunna få vara med om då. Fast samtidigt så kanske det är just sådana här egenskaper och temperament som man ska avla vidare på. Han står lös på gången när jag hanterar honom, jag kan lämna boxdörren öppen om jag ska hämta något (om det inte står ett brunstigt sto framför honom vill säga). Jag kör in skottkärran i boxen när jag mockar åt honom. Jag kan knyta upp honom vart jag vill, kort eller långt, spelar ingen roll. Han har inget behov av sällskap, kan stå ensam, inne/ute, lastar sig själv.. Man får peta och ta på honom hur och vart som helst. Nya platser bekommer honom inte, han kollar sig nyfiket omkring och gillar läget. Han är ändå ingen mes, pigg framåt och väldigt nyfiken, kan busa, men är inte dum. Fasen vad bra han är!!

Det var meningen att dotter och son skulle rida idag, men andra saker kom i mellan och ibland måste man bara vara mamma.

Ha en bra dag!

Kram

Kerstin

 
 
Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

Anneli Johansson - bloggtävling hos mig

2 februari 2012 08:55

sv: har faktiskt beställt ett par bot handskar så hoppas dom kommer snart och att dom hjälper. ah sett detta köpt ett apr ja ska prova faktiskt :) men så klart glömde ja dom igår när ja stog i en svinkall manege i 1,5 h trodde ja skulle dö :P

http://www.stallekekullen.blogg.se

 
Erika

Erika

2 februari 2012 13:37

Va kul att det känns bättre för din röda dam. ;)
Och även skoj att grabbarna sköter sig bra. :)

De är ju toppen bra träning sånt där.
Få dom o gå över, hoppa över o lita på dig till 100% att de du säger är ok de är ok. :)

http://eriikapettersson.blogg.se

 
marianne

marianne

2 februari 2012 15:01

Ja, usch det är så hemskt det här med Camillas Tant :( blev helt förblindad av tårar när jag läste....

Jag tror Secret behövde den här tiden att aklimatisera sej, hon börjar känna sej trygg och hemma hos dej och lita lite på att du är en bra ledare.
Ava har helt slutat med allt stök nu,det enda besvärliga nu för tiden är att jag inte kan lämna henne obevakad en sekund i boxen utan att låsa....men det är väl kanske inte helt onormalt ;)
Är väl bortskämd med Brigade, som liksom din Curre, kunde stå lös i boxen med öppen dörr även om jag var i sadelkammaren i fem minuter.....
Så det finns nog hopp om din dam oxå :)

http://marresmams.blogg.se

 
Nina

Nina

2 februari 2012 15:05

Ja det är svårt det där, kastrera eller inte.

Inom welshaveln är det ju bara att lösa livstids betäckningslicens för vilken hingst som helst. Medan det är lite svårare för hingstar i övriga raser att bli godkända. Vad det gäller Curre så är han ju flerfaldigt guldbelönad exteriört och har ett kanonpsyke, så där vore det väl idé att försöka få med honom i kvalitetsboken, vilket motsvarar ett godkännande. Annars tycker jag nog att det kanske är lika bra att kastrera, för hästens skull. För den kan ju leva på ett helt annat sätt som valack. Men å andra sidan så verkar ju Curre inte vara ett dugg hingstig och då blir ju hans liv som hingst inte så begränsat som det skulle bli om han hade varit hingstig. Och det är ju en kvalité som man gärna vill bevara.

Fast å tredje sidan, så är det onödigt att ha en häst som hingst om man inte tänker låta den verka i avel.
Å fjärde sidan.....Ja, man kan älta det här i evighet, för och emot, för och emot...

Hur har du tänkt med Sullivan då? Ska han fortsätta att vara hingst?

Jag funderar starkt på att kastrera Da Capo och bara ha honom som min egen ponny. Så länge han är hingst kommer antagligen inte Minou att våga rida ut tillsammans med mig på honom, trots att han är en väldigt lugn hingst. Dessutom känner vi att orken snart är slut att hålla på med avel, så då blir det mera naturligt att inte ha var honom som hingst.
Den som lever får se ;)

http://stallskogalund.blogg.se

 
Marie

Marie

3 februari 2012 07:40

Men va söt han är, Sullivan!

Sv: Jag jobbar på en bokföringsbyrå och där jobbar jag minst halva tiden med brors åkeri. Ev börjar jag hos honom helt när vi slutar här på byrån. Sen jobbar jag nästan lika mycket på ledig tid med Peters åkeri men det är ersättningsfritt, släkt du vet....:S

http://stallbrannebo.blogg.se

 
nina liljedahl

nina liljedahl

3 februari 2012 15:45

Haha, ja det är väl rätt typiskt att en hingst med rolig färg och sämre extreiör får fler ston än en bättre hingsr rent exteriört med en mindre rolig färg.
OCh jag resonerar nog tyvärr så jag med ;-)

http://stallskogalund.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kerstin - 1 februari 2020 13:44

Ja, som rubriken säger så börjar jag fundera om jag är det och alltid varit det. Kan liksom inte tacka nej till jobb utan att må dåligt, få lite ångest. Samtidigt så får jag lite ångest över att jag inte är hemma med barnen, som visserligen är stora ...

Av Kerstin - 29 januari 2020 12:40


Efter att ha tittat igenom ett antal inlägg från folk som vill bli medryttare så funderar jag allt mer på varför de inte väljer att skaffa egen häst. De har oftast en lång önske (krav) lista på hur hästen ska vara och vad de ska få göra med hästen, v...

Av Kerstin - 18 januari 2020 15:23


Tiden, den tiden. Ibland rusar den iväg och man kan inte förstå var den tog vägen eller hur den kunde å så fort. Ibland går det sakta, så sakta, som om någon limmat fast visaren på klockan. I april 2019 så bestlutades att vi skulle bli med stor häst ...

Av Kerstin - 4 januari 2020 14:05


Jag tillhör den där gruppen med människor som alltid försöker vara snäll, ställa upp för andra, fixa och dona för att allt ska lösas på bästa sätt, inga krav på att andra på något sätt ska betala tillbaka det, bara alla är nöjda så är jag också nöjd ...

Av Kerstin - 3 januari 2020 15:06

Om det var halvtid i förra inlägget så borde det ju vara heltid i detta. Ett år är avslutat oh vi har tagit tre kliv in i nästa decennium. Jag antar att detta år och decennium kommer att innehålla skratt, tårar, frustration och allt annat som de övri...

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6
7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards