Stallrosen

Alla inlägg den 18 januari 2012

Av Kerstin - 18 januari 2012 15:09

Skulle ju rida idag... Tant röd var riktigt lugn inne idag, en helt annan häst mot för igår, kändes ju bra. En annan sak som känns bra är att hon faktiskt går in i stallet utan att tramsa nu. Idag flera gånger!!

Sadlade, fixade och satt upp, skrittade iväg... Kom till hörnet på huset, sedan var det STOPP!! Lite halt under snön och jag hade ingen lust alls att vurpa, så jag hoppade av, gick tillbaka till stallet och tog på linan och longerpisken... Efter ett bra tag, många snurrar, skutt och andra krumbukter så kom vi till slut ner till ridbanan. Det första hon gör när jag släpper ut lite på linan är att kasta sig iväg upp mot vägen och hörnet där hon ser de andra hästarna, nu visade det sig att just där vi stod så var det glashalt under snön och det resulterade i en ordentlig vurpa, platt fall... Opps, så det kan gå. Hon fick ligga kvar en stund och fundera innan jag lät henne komma upp på benen igen. Nu tog hon det betydligt lugnare. Så jag flyttade volten. Jag har inte för avsikt att göra illa henne, men ibland kan sådana här saker vara till hjälp. Som att kolla av underlaget istället för att bara handlöst kasta sig iväg, lite självbevarelse drift måste de ha anser jag. Sedan blev det full kareta runt mig, lite luftsprång och annat. Eftersom underlaget var bättre här så fick hon hållas, som sagt, hon måste kunna tänka själv. Eftersom hon antagligast kände av gårdagens pass i kroppen så tog det bara några varv innan hon sansade sig och faktiskt hittade en jämn och bra takt i traven. Vi ökade och minskade volten, många avsaktningar/igångsättningar och precis som igår så blir jag förvånad över hur fin hon kan vara. Fick till någon liten liten trav ökning. Finns tydligen ett litet register i henne. Blir också förvånad hur taktmässig hon blir när hon slappnar av och kommer ner i en lång och låg form. Hon fick spunk några gånger när vinden tog tag i täcket och det blåste över på en sida och det stramade lite i svanssnöret. Men hon redde ut det fint.

 

Dottern kom ner och kollade vad vi höll på med, det här ville hon pröva att göra med Zabina.

På grund av vädret, blöt sadel, blöta fötter och ben så skippade jag att sitta upp igen. Det var min plan, men istället så blev det lite träning på att inte springa över matte. Eftersom hon var lite fysiskt trött så nådde jag fram till henne idag och det tog bara 2 upprepningar innan hon snällt gick en bit bakom mig, faktiskt avslappnat (trött) och rätt nöjd. Stod helt lugnt i stallet när jag fixade henne inför hagen. När jag tog ut henne så kom jag på att jag glömt stänga av strömmen, jag når kontakten utifrån, men eftersom jag var på det humöret så fick hon komma med in i stallet igen, vilket hon gjorde, utan att tveka det minsta. Duktig tjej. Annars hade hon säkert ont i kroppen idag, vilket jag förstår, som hon höll på igår. Men jag sa till henne att jag var nöjd om vi så bara skrittade några varv nere i hagen, men hon hade tydligen inte slagit på hörapparaten idag. Synd för henne.. I morgon gör vi ett nytt försök. Visar hon samma missnöje redan i stallet i morgon så blir det linan direkt. Hon visade att hon inte tyckte det var ok genom att gnissla tänder. Och som sagt, jag förstår henne, säkert väldigt ont i kroppen, men det blir hade ju faktiskt blivit bättre av en skritt tur. Men vi fortsätter jobba på, vi ska träna på att inte springa över matte och att våga gå ifrån de andra hästarna. Transporten ska fram och Secret och Walle ska lasttränas. Ska släpa fram pallarna, mattor mm och träna med Secret.

Imorgon ska grannen och jag släpa fram lite bommar och låta små killarna hoppa! Kanske Walles sadel kommer också, hoppas!! Och hoppas han kan ha den!

Blev inget ridande idag för barnen, jag blev så frysen när jag stod ute med Secret så vi tar det i morgon istället. Snöblask från himlen. Ska jobba natten så jag kan gott få mys lite inne nu på em.

Ha det så bra!

Önskar

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3
4
5
6
7 8
9 10 11 12
13
14
15
16 17 18 19
20
21 22
23
24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Ovido - Quiz & Flashcards