Stallrosen

Alla inlägg den 22 september 2011

Av Kerstin - 22 september 2011 21:45

Har fått lite funderingar angående att sälja häst i första hand. Jag börjar med den här historien.

För några år sedan så hade jag en häst med lite tuff bakgrund. Efter 2 år tillsammans så insåg jag att min tid/ork inte räckte till för att få ordning på honom. Vid det laget var han hanterbar, men absolut ingen nybörjar häst. Jag tänker inte gå in på vilka problem eller vilken bakgrund den hade för det är oväsentligt. Jag satte ut en annons på honom och fick några intressanta svar. En av dem köpte honom senare. Ett beslut som varken hon eller jag har ångrat idag. MEN efter hon tagit hem honom så hade vi en väldigt öppen dialog. Hon berättade allt för mig, både framgångar och motgångar. Detta gjorde att jag kunde hjälpa henne i motgångarna och glädjas med henne i deras framsteg, även de minsta, som kanske ingen annan såg, men som vi visste var värt så mycket.


Några år före det så hade jag sålt en unghäst till en super trevlig tjej. Vi hade också tät kontakt. Det visade sig att min helt okomplicerade unghäst blivit en riktig huligan, i vissa fall rent av farlig. Vi pratade igenom saken och försökte hitta lösningen på problemet. Tjejen var förkrossad, detta var verkligen inte hästen hon varit och hälsat på hos mig. Till slut återstod bara 2 alternativ, varav ett var att jag skulle köpa tillbaka honom och inte den lösningen på problemet vi kommit fram till skulle fungera. Hon ville inte sälja tillbaka honom, men jag kunde inte låta det fortsätta, för bådas skull. Allt löste sig när hon gjorde som vi kommit överrens om. Och jag kunde återigen vara glad att jag hittat en så bra ägare till min pärla.


Min filosofi när det gäller att sälja häst är att jag säljer (köper) häst på min magkänsla. Vid försäljning så vill jag så gärna höra hur det går, för att just kunna glädjas åt att min fd häst har det så bra, att det fungerar för dem ihop. Och naturligtvis för att kunna hjälpa till vid eventuella problem. Likaså när jag köper häst. Jag vill gärna hålla kontakt med fd hästägare, för att kunna dela framgångar och motgångar. För mig är det helt naturligt. Sydney, har jag bara lite halv koll på, men eftersom jag litar så väldigt mycket på henne så vet jag ju att det går bra, vilket jag också får bekräftat då och då.


Hur tänker/vill ni ha det vid försäljning/köp av häst? Vill ni ha kontakt med köpare/säljare eller tycker ni att när man fått hem hästen så är det bara ni som gäller?! Berätta hur ni resonerar..


Eddies förra ägare är ju även uppfödare till Pepzi och 3 av mina förra hundar. Så kan det gå när man säljer till mig, man blir liksom aldrig av med mig.   För mig känns det underbart att få vänner för livet, både djur och människor.

Ha det så bra!

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 22 september 2011 08:09

  Svävmoment....

Idag är en sådan där när man är på språng hela tiden, visserlige inte med lika lätta steg som dottern, "gammal" kvinna som man är.    Så vad jag gör här egentligen vet jag inte.. Borde sätta mer fart istället. Men jag försöker att alltid ha en timme på morgonen som är min. Där är det jag frukost, KAFFE och dator eller något att läsa. Mår bra hela dagen sedan om jag fått det. Vardagslyx för mig. Har genom en bloggvän fått ytterligare en trevlig bekant, som jag nu haft telefonkontakt med nära på dagligen, visst är det skoj hur det kan bli! Nu visade det sig att någon hon kände var på jakt efter en b-ponny och jag vet om en b-ponny så.... Underbart!!

Nu ska jag agera hästförmedlare, ha det då bra gott folk!!

Skriver

Kerstin

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards