Stallrosen

Alla inlägg den 25 maj 2011

Av Kerstin - 25 maj 2011 21:47

Har helt glömt av att kolla av Bloglovin på några dagar... Oj oj.. De flesta av er som jag följer klickar jag ju in på ändå, men så har jag några andra också... Men jag varken hinner eller orkar läsa ikapp mig nu, tar det allt eftersom jag är inne på deras sidor.

Nu ska jag ta det lugnt, slappa lite. Är ledig i morgon. Skulle eg ut på äventyr, men har valt att stanna hemma istället. För efter i morgon så blir det jobb, jobb, jobb så jag behöver min lediga dag. Sonen vill rida och det vill jag prioritera.

Gäspar stort, är så trött.. Hoppas att jag får en god natts sömn, behöver det.

Nu lite kvällsfix sedan blir det nog sängen.

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 25 maj 2011 08:18

Sitter här och funderar på fång. Det går ju inte att komma ifrån att det blivit så mycket vanligare nu än bara för 20 år sedan, ja man kan nog backa bandet 10 år då det plötsligt började öka markant. Under alla år jag har hållt på med hästar så har jag verkligen märkt av ökningen. Förr var det någon shettis eller ett russ då och då som fick det, nu drabbar det verkligen alla. Förr var det på sommaren, överviktiga ponnyer, någon häst. Nu är det året runt. Nästan fler på vintern. Så vad har hänt??? Till att börja med så måste vi komma ihåg att fången kommer i från en obalans i kroppen, som sedan kan utlösas av olika faktorer. Allt jag skriver nu är MINA reflektioner och erfarenheter. Men ni är välkommen att kommentera och tycka olika, alltid lär man sig något nytt.  


Tillbaka till mina funderingar. Till att börja med så tror jag att bönderna odlar för kraftigt hö till våra hästar, endel, men väldigt få, kan naturligtvis behöva det. Men med handen på hjärtat, hur många av oss rider/tränar hästarna så hårt att de behöver all den kraftiga mat vi ger dem? För 20 år sedan fanns det fortfarande mycket vitaminer och mineraler i vårt hö, det finns det inte idag. Detta sa kvinnan som analyserade mina shettisar. Hon berättade att förr behövde man inte ge vitamin/mineral tillskott, men det behöver man verkligen idag. Även till små shettisar, som många inte tror behöver något extra. Mina shettisar hade lite små brister, bl a på, Magnesium (som hon för övrigt sa att väldigt många hade brist på och att det tog flera år innan man fått det i balans igen), B-vitamin (tror det var bla B-12 ( Marie, exem, migrän!!) ), detta för att man inte längre gav havre, men detta kunde lätt åtgärdas med lite olja i maten, zink, svavel och lite andra saker. Det min analys kvinna kunde avläsa var att båda mina shettisar fått bra mat under sina levnadsår, men att det blivit brister av detta.

Bra hö behöver alltså inte vara kraftigt, bra hö kan även vara ett magert hö. Sedan gödslas det säkert helt annorlunda idag, mot för förut. Jag ska inte ge mig in där eftersom jag inte kan något om odling.

Sedan släpper man hästarna allt tidigare på grönt. Förr reda man fram till midsommar, därefter fick de går på grönt. Idag släpper man ut dem på grönt så fort det börjat spira i backe. Det absolut farligaste gräset.. Att gå och beta hästarna är ju inte på långa vägar det samma som att släppa dem en hel dag eller till och med dygnet runt redan. Efter midsommar växer inte gräset på samma sätt och det är "ofarligare" att släppa dem. Och det har inte inte med att göra om de får någon invänjning (vilket de naturligtvis ska ha) eller inte, det har med gräset att göra.

Men vintern då?? Ensilaget.... Där tror jag vi har den stora boven. Det är för kraftigt. Se hur en vildhäst lever. Den ska äta upp sig på sommaren och magra ur på vintern. Den ska inte ha kraftig mat året om. Ja, det finns vildhästar som får fång och nej, naturligtvis ska vi inte svälta dem på vintern, men jag tror ni förstår precis hur jag menar.    Många hästar är ju lite för tjocka året om och precis som hos oss människor så kan det inte vara bra. Vare sig för leder och skelett eller för de inre organen och kroppens balans.

En fånghäst har en obalans i kroppen, precis som en eksemhäst. Mina två, ligger väldigt lika varandra i brister, så det är nog bara slumpen som avgör om det blir fång eller eksem...

En bra hovslagare är ett måste för varje häst, en balanserad foderstat, att hålla igång hästarna i förhållande till den mat de får.

Jag vet om hästar som varit i bra form, tävlingskondis, som fått fång. Ingen går säker längre tyvärr. Dessa gjordes ingen analys på, men jag tror säkert de hade brist på något.

Flummade säkert iväg och inlägget blev kanske inte direkt vad det skulle bli, men jag fick ur mig lite i alla fall. Hoppas jag inte skrämt någon eller retat upp någon. Som sagt så är det mina reflektioner, mina erfarenheter.

Bästa Marlene har en blandning som hon säljer, som innehåller det som eksem hästar behöver, detta ger jag även till vår fång ponny, eftersom han också har de bristerna.

Äppelcidervinäger är också något som vår fångponny får regelbundet och när han har haft fång så har jag märkt av det direkt på honom, till det positiva då.

Andra saker som jag inte gillar och som kan utlösa fång är bla B-vitamin, många av produkterna man köper i koncentrerad form innehåller stora delar "socker" (dextros, glukos), så kolla det när ni köper något, dyra sockerpaket. Gäller även, biotin, och andra vitamin preparat. Var kritisk när ni köper tillskott till era hästar, betala inte dyrt för socker.

Nu måste jag ila, kul att få ur mig lite. Hoppas jag inte svamlade bort allt.

Skriver

Kerstin

Av Kerstin - 25 maj 2011 08:07

Igår hade jag ett trevligt samtal med en vän. Vet inte om denne skojade eller inte, måste kolla, men om det var allvar det denne sa. Det skulle i och för sig inte förvåna mig heller. Rolig person och full av överraskningar och snäll. Jag är verkligen lyckligt lottad!!

I morse hade barnen klivit upp tidigt och kl.7 väckte de mig, då var de klar?! Vet inte varför de har fått för sig att de ska vara på skolan så tidigt helt plötsligt?! Men det ger ju mig lite mer frukost/data tid på morgonen så....

Idag ska kylsåpet fyllas på, lite jobb och andra trevliga saker...

Kom just på att jag måste byta jobbhelg.. Kan inte jobba 20-21 augusti.... Och så ska jag ta bort några nätter som blev dubbelbokade i sommar, annars så verkar schemat rulla på bättre än i fjol sommar. Ser ljust på framtiden.  

Och precis som jag sa så blev vädret bättre idag när jag ska vara inne.  

Vad ska ni göra idag??

Skriver

Kerstin 

Presentation


Livet går i vågor, upp ibland, ner ibland, men även i de brantaste nedförsbackarna så finns det någon liten sak som händer till det positiva. Det är just de sakerna jag ska försöka förmedla, de underbara sakerna som händer runt mig och får mig att må bra.

Fråga mig

12 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok

Länkar

Översätt bloggen

Blogglovin

bloglovin

Skapa flashcards